Gedragscode vraagt van studenten beter Engels dan van docenten
Nieuws |
de redactie
27 april 2006 | De eisen in de gedragscode Internationale Studenten zijn opvallend verschillend. ISO-voorzitter Evelien van Roemburg bediscussieerde met ScienceGuide het verschil in behandeling tussen docenten in het HO en studenten van buiten Europa. Paragraaf 5.3 van de code stelt dat instelling erop toe ziet “dat de docenten de taal waarin het onderwijs wordt gegeven voldoende beheersen”. Een kwalitatieve benchmark ontbreekt kortom.
En dat terwijl nu al binnen instellingen regelmatig duidelijk wordt dat docenten op zijn best steenkolenengels machtig zijn. Bij studenten is dit volstrekt anders. Daar weet de code gedetailleerde criteria te formuleren waaraan zij dienen te voldoen. Sterker nog, zelfs de diverse scores waaraan zij moeten voldoen bij een International English Language Testing System worden in de code vastgelegd. “Het is toch opvallend dat voor de studenten men zulke precieze eisen weet te formuleren”, zegt Van Roemburg, “terwijl de kwalificatie van docenten op zo’n punt minimaal wordt omschreven”. Niettemin noemt het ISO de gedragscode een lichtpunt in de duisternis van het internationaal onderwijs.
Meest Gelezen
Masterstudenten in het hbo worstelen met academisch schrijven en onderzoek
“Ik zal niet de meest populaire onderwijsminister zijn”
“Schade door aangekondigde langstudeerboete doet zich nu al voor”
Stop met studentevaluaties: ze bedreigen de academische vrijheid
“Langstudeerboete raakt kern van hoger onderwijs”