Lectoraat richt zich op Daltononderwijs
Het lectoraat wil het gedachtegoed achter het Daltonconcept een eigentijds jasje geven en verbinden met moderne inzichten in de pedagogiek, de onderwijskunde, de maatschappijwetenschappen, de ontwikkelingspsychologie en de leerpsychologie.
Een tweede onderzoeksgebied betreft het Daltononderwijs in de huidige praktijk van het basis- en voortgezet onderwijs, waarbij men onderzoekt wat er bekend is van de resultaten van Daltononderwijs in vergelijking met andere onderwijspedagogische en didactische richtingen.
Een derde onderzoeksvraag betreft een wetenschappelijke vaststelling van de effectiviteit van het Daltononderwijs. Een vierde doel is de ontwikkeling van nieuwe methodieken en instrumenten voor Daltononderwijs. Nergens op de wereld wordt het Daltonplan op zo’n grote schaal in de praktijk gebracht als in Nederland. Maar de belangstelling voor Daltononderwijs neemt wereldwijd toe en in verschillende landen binnen en buiten Europa is men aan Daltononderwijs begonnen of bestaan aspiraties in die richting. Op het praktische en professionele niveau zijn er verscheidene internationale contacten. Het lectoraat streeft dan als vijfde doel na om een internationaal forum op te richten vanuit Nederland.
Mede vanwege de sterk toenemende belangstelling voor en verbreiding van het Daltononderwijs verdient het adequate en professionele, maar ook wetenschappelijk bijdetijdse en verantwoorde ondersteuning, evaluatie, reflectie en innovatie. Het door een lectoraat en kenniskring op te zetten kenniscentrum, ondersteund door de Nederlandse Daltonvereniging, moet hierin voorzien.
Meest Gelezen
Internationale studenten Maastricht faliekant tegen verplichte cursus Nederlands
Alleen bèta’s tegen Erkennen en Waarderen
VVD en CDA willen weer terug naar prestatiebekostiging in het hoger onderwijs
Expliciete directe instructie is minder effectief dan het lijkt
Valoriseren door een snelweg te blokkeren
