Vergrijzing integraal bestudeerd
Opleidingsdirecteur Melenberg: “Vergrijzing is een maatschappelijk vraagstuk dat de komende jaren alleen maar belangrijker wordt. Juist daarom is het belangrijk om het niet vanuit één discipline te benaderen – zoals nu vaak gebeurt – maar vanuit meerdere. Vergrijzing kent vele facetten en een goede analyse ervan vereist kennis van de verschillende aspecten. Daarom bekijken wij vergrijzing niet alleen vanuit economische invalshoek, maar wordt ook ingegaan op de gezondheidswetenschappelijke, sociologische en psychologische aspecten.”
Kamerspecialist en ScienceGuide- columnist dr. Pieter Omtzigt vindt de nieuwe opleiding een relevant nieuw aanbod: “De vergrijzing is waarschijnlijk de grootste uitdaging voor de Nederlandse samenleving van de komende veertig jaar. De maatschappelijke en politieke discussie verengt zich vaak tot de betaalbaarheid van de AOW, maar de ingrijpende veranderingen in de bevolkingssamenstelling hebben nog veel meer en andere gevolgen. Nu zijn er 2,5 miljoen 65+ers, straks meer dan 4 miljoen. Dat zou wel eens kunnen betekenen dat die mensen veel minder contact hebben met jongeren, ook als jongeren net zo regelmatig ouderen zouden bezoeken als nu.
Ook politiek zullen – bijvoorbeeld bij verkiezingen – de effecten aanzienlijk kunnen zijn. De gemiddelde kiezer zal duidelijk boven de 50 zijn en zal relatief meer geïnteresseerd zijn in vragen rond de kwaliteit en beschikbaarheid van verzorgingshuizen dan van kinderopvang en dergelijke maatschappelijke thema’s. Om die redenen is juist een geïntegreerde studie van de uitdagingen die bij zulke veranderingen horen nodig, maar ook uniek. Lans Bovenberg en Sweder van Wijnbergen behoren bovendien tot de wetenschappelijke top en het feit dat zij ook zelf de belangrijkste colleges gaan geven is een mooi voorbeeld voor andere topprofs.”
Meest Gelezen
Internationale studenten Maastricht faliekant tegen verplichte cursus Nederlands
Alleen bèta’s tegen Erkennen en Waarderen
VVD en CDA willen weer terug naar prestatiebekostiging in het hoger onderwijs
Valoriseren door een snelweg te blokkeren
Expliciete directe instructie is minder effectief dan het lijkt
