OU gaat MIT voorbij met OpenER
Met het experiment OpenER introduceert de Open Universiteit ‘open educational resources’ in Nederland. OpenER schept de gelegenheid om op een laagdrempelige wijze, gratis en via internet, kennis te maken met het hoger onderwijs en leerervaringen op te doen. Zo kan het zelfvertrouwen en de motivatie groeien om (weer) te gaan studeren op het niveau van hoger onderwijs. De ambitie is dat van elke 10.000 gebruikers er minimaal 500 instromen in een of andere vorm van hoger onderwijs, hetzij bij de reguliere instellingen, hetzij bij commerciële aanbieders.
Dit geeft een nieuwe dimensie aan de wereldwijde ‘open educational resources’ benadering. Waar tot nu toe vooral materiaal als aanvulling op het contactonderwijs ter beschikking wordt gesteld, zal de OU zelfstudiemateriaal van hoge kwaliteit leveren waardoor onafhankelijk leren echt mogelijk wordt. Het OpenER-materiaal kan ook gebruikt worden door andere onderwijsaanbieders voor niet-commerciële doelen.
In het kader van dit experiment wordt het complete leermateriaal van circa 16 korte cursussen vrij toegankelijk gemaakt via het internet. Men kan dit vluchtig bekijken, maar ook intensief lezen of zelfs systematisch bestuderen, naar eigen behoefte en met de tijd die men er voor over heeft. Dit informele leren kan vloeiend overgaan in formeel leren wanneer de internetgebruiker zich inschrijft als student om – nu wel tegen betaling – de leerinspanningen te verzilveren door het afleggen van een toets. Dit kan 1 EC-studiepunt opleveren, gelijkwaardig aan ongeveer 25 uur studielast. De eerste acht cursussen zullen dit najaar vrij beschikbaar zijn, de rest volgt voorjaar 2007.
Om het experiment OpenER te kunnen uitvoeren heeft de Open Universiteit subsidies aangevraagd en ontvangen. De William en Flora Hewlett Foundation, één van de drijvende krachten achter ‘open educational resources’ in de wereld, financiert met 200.000 dollar de voorbereidingsfase, het onderzoek en de evaluatie. Voor de uitvoeringsfase en de effectmeting heeft het ministerie van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap een subsidie van 500.000 euro toegekend. Hiermee geeft OCW het project OpenER nog een bijzonder kenmerk: het is wereldwijd de eerste keer dat het concept ‘open educational resources’ op waarde en bruikbaarheid wordt getoetst vanuit het nationale onderwijsbeleid.
Meest Gelezen
‘Compensatoir toetsen komt kwaliteit hoger onderwijs wél ten goede’
‘Juist bij flexibiliteit heeft student behoefte aan structuur’
Minister: “Verengelsing ondermijnt de toegankelijkheid van universiteiten”
Wet leeruitkomsten: Doorgeschoten individualisering of broodnodige keuzevrijheid?
Kamer zet voorlopig streep door volgende ronde Groeifonds