Vergeten gewetens
De bundel geeft een overzicht van de mogelijkheden om stoornissen in de gewetensontwikkeling op te sporen en te behandelen – en zo recidive van delinquente jongeren te verminderen.
Happy slapping, groepsaanrandingen door jongeren, pesterijen en bedreiging via e-mail zijn hedendaagse voorbeelden van gebrek aan moreel besef. Instellingen die de jongeren kunnen bijsturen, zoals scholen en behandelinrichtingen, reageren overwegend met repressieve en controlerende maatregelen als geweld of andere onacceptabel gedrag optreedt. De algemene conclusie van de onderzoekers is echter dat daardoor nauwelijks aandacht is voor de ontwikkeling van moreel besef bij jongeren: het geweten lijkt te worden vergeten. Jeugdinrichtingen zouden bestaande programma’s voor sociale vaardigheden dan ook moeten aanvullen met onderdelen die zich richten op het vergroten van inzicht in de gevolgen van het criminele gedrag, en in de situatie van het slachtoffer.
In de bundel komt aan bod welke stoornissen in gewetensontwikkeling er zijn, maar ook hoe gewetensonwikkeling is te meten en welke mogelijkheden verschillende behandelprogramma’s bieden (zoals Glen Mills, Equip, het Sociale Competentiemodel, Functionele Familietherapie). Uit verschillende invalshoeken geeft het boek inzicht in de conceptualisering, de diagnostiek en de behandeling van stoornissen in de morele ontwikkeling. Zowel psychologen, pedagogen en forensische psychiaters, als ook experts op gebied van de Justitiële Jeugdinrichting en ontwikkelingspsychopathologie, geven hun visie op de complexe kwestie. De bundel is een verzameling en verdieping van onderzoeksresultaten die eerder zijn gepresenteerd op het symposium Jeugddelinquentie en gewetensontwikkeling van het ACK-VU.
Meest Gelezen
Masterstudenten in het hbo worstelen met academisch schrijven en onderzoek
“Ik zal niet de meest populaire onderwijsminister zijn”
“Langstudeerboete raakt kern van hoger onderwijs”
CvB Erasmus Universiteit weigert tweetalig te vergaderen met medezeggenschap
Taal- en rekentoetsen hebben lerarentekort vergroot maar kwaliteit pabo niet verbeterd