UM-psycholoog onderscheiden
Psycholoog dr. Marcus Huibers van de UM is voor het academisch jaar 2006-2007 benoemd tot Beck Institute Scholar in Philadelphia. Hij is de eerste Europeaan aan wie deze prestigieuze prijs wordt uitgereikt. Jaarlijks komen vijf excellente clinici die een belangrijke bijdrage leveren aan de cognitieve therapie in aanmerking voor deze reisbeurs en een gevorderde opleiding in de Verenigde Staten. Huibers krijgt de prijs vanwege zijn onderzoekprojecten naar de effectiviteit van cognitieve gedragstherapie bij depressie. ‘Mijn voorgangers behoren tot de grote namen in de klinische psychologie. Ik ga er zeker veel nuttige kennis opdoen.’
Het Beck Institute for Cognitive Therapy and Research – opgericht door Aaron T. Beck, de grondlegger van de cognitieve therapie – geldt wereldwijd als toonaangevend opleidings- en onderzoeksinstituut op het gebied van de psychotherapie. Marcus Huibers is verbonden aan het Departement Medische, Klinische en Experimentele Psychologie van de UM en van daaruit gedetacheerd bij de Academische Riagg Maastricht. Hier verricht hij ook zijn onderzoek.
In een lopende studie wordt de effectiviteit van kortdurende cognitieve gedragstherapie via het Internet bij milde depressie onderzocht. Veel depressieve patiënten vallen op termijn echter weer terug in een depressie, ondanks eerdere behandeling. In een nieuwe studie onderzoeken Huibers en zijn collega’s daarom of intensieve cognitieve gedragstherapie terugval kan voorkómen bij patiënten die in een eerder stadium niet of slechts gedeeltelijk herstelden van hun depressie. Daarnaast wordt gekeken welke onderliggende mechanismen een rol spelen bij het voorkómen van terugval. Voor deze nieuwe studie werden de therapeuten van de Academische Riagg in Maastricht getraind door de Amerikaanse hoogleraar en depressiedeskundige Steven Hollon, op wiens voordracht Huibers genomineerd werd als Beck Institute Scholar.
Meest Gelezen
Internationale studenten Maastricht faliekant tegen verplichte cursus Nederlands
Alleen bèta’s tegen Erkennen en Waarderen
VVD en CDA willen weer terug naar prestatiebekostiging in het hoger onderwijs
Expliciete directe instructie is minder effectief dan het lijkt
Valoriseren door een snelweg te blokkeren
