Zorg om hbo-diploma’s
Vragen van het lid Vergeer (SP) aan de staatssecretaris van Onderwijs, Cultuur en Wetenschap, de heer Bruins, over de bescherming van diploma’s. (Ingezonden 17 juli 2006)
1
Wat is uw oordeel over het bericht “HBO-diploma’s moeten beter beschermd”? 1)
2
Is er bij u oneigenlijk gebruik van de diplomabonus bekend bij het aanbieden van deeltijdstudies, of bij het geven van vrijstellingen op grond van eerder verworven competenties
(EVC’s)?
3
Komt het voor dat kandidaten louter op grond van EVC’s een MBO-diploma krijgen? Is dit rechtmatig?
4
Hoe wilt u voorkomen dat het aanbieden van deeltijdstudies op grond van EVC’s een ‘geldverdien-operatie’ wordt en dat hogescholen tegen elkaar zullen worden uitgespeeld door ‘shoppende ondernemingen’?
5
Op welke wijze zal het systeem van leerrechten hier verandering in aanbrengen?
6
Zijn er volgens u nieuwe wettelijke waarborgen nodig tegen oneigenlijk gebruik van EVC’s bij deeltijdstudies of vrijstellingen bij het MBO?
7
Wat is uw mening over het pleidooi van een bestuurder van de Hogeschool van Amsterdam om EVC’s niet te laten beoordelen door individuele hogescholen, maar door één of enkele instanties?
8
Deelt u de mening dat kennis en niveau van algemene vakken – met name Nederlands – in MBO-4 en HBO-propedeuse op havo, respectievelijk vwo-niveau, via het Centraal
Schriftelijk Examen (CSE) getoetst dienen te worden, onder andere omdat dit niveau toegang geeft tot het aansluitende hogere onderwijsniveau?
9
Bent u bereid te onderzoeken voor welke algemene vakken deelname aan het CSE of een alternatief staatsexamen wenselijk is om het civiel effect van het MBO-4 en HBOpropedeuse-diploma te waarborgen? Zo neen, waarom niet?
1) de Volkskrant, 14 juli 2006
Meest Gelezen
Vrouwen houden universiteit draaiende, maar krijgen daarvoor geen waardering
Hbo-docent wil wel rolmodel zijn, maar niet eigen moreel kompas opdringen
Wederom intimidatie van journalisten door universiteit, nu in Delft
‘Waarom het nu niet lukt om medezeggenschap in hbo te versterken’
‘Sluijsmans et al. slaan de plank volledig mis’