Minor over open content
en Informatiediensverlening en -management. Dertig studenten volgden een reeks hoor- en werkcolleges over open content, content in het digitale tijdperk, intellectueel eigendom, auteursrecht en Creative Commons.
Daarnaast gingen ze op werkbezoek bij een aantal organisaties die zeer direct te maken hebben met auteursrechtelijke bescherming en met open content: Waag Society, Ilse Media, VPRO 3voor12 en Stichting Nederland Kennisland. De literatuurlijst en de studieopdrachten bestonden bijna allemaal uit open content materiaal dat via een digitale leeromgeving beschikbaar was gemaakt. De studenten werkten gedurende enkele weken in groepjes aan een eigen project: het bedenken en uitwerken van een digitale multimedia applicatie waarmee aan een zelf gedefinieerde doelgroep kan worden uitgelegd hoe auteursrecht werkt. Dat leverde zeer verschillende, leuke oplossingen op. Van een digitale quiz voor
basisscholieren tot een P2P-achtige omgeving voor het werken met andermans werk.
Als afsluiting van de module hield Creative Commons een workshop voor docenten van de Haagse Hogeschool. Want als de studenten bijleren dan mogen de docenten niet achterblijven. De minor werd door de studenten zeer goed gewaardeerd en als een nuttige aanvulling gezien op de rest van de opleiding. Voor de Haagse Hogeschool is de minor dan ook voor herhaling vatbaar. Binnenkort zullen we de minor en onze eerste ervaringen in het onderwijs beschikbaar maken op de Creative Commonswebsite.
Meest Gelezen
Vrouwen houden universiteit draaiende, maar krijgen daarvoor geen waardering
Hbo-docent wil wel rolmodel zijn, maar niet eigen moreel kompas opdringen
Wederom intimidatie van journalisten door universiteit, nu in Delft
‘Waarom het nu niet lukt om medezeggenschap in hbo te versterken’
‘Sluijsmans et al. slaan de plank volledig mis’