Deelname volwassenen aan onderwijs stagneert

Nieuws | de redactie
5 september 2006 | Mensen die geen scholier of student meer zijn, volgen iets minder vaak een opleiding of cursus. In 2005 deed 13,5 procent een cursus of opleiding. In 2003 was dat nog 15 procent. Vergeleken met andere Europese landen behoort Nederland tot de subtop. Dit blijkt uit cijfers van het CBS.



Tot 2003 nog een toename
De deelname aan post-initieel onderwijs  steeg van bijna 12 procent in 1995 tot 15 procent in 2003. Daarna is het teruggelopen tot 13,5 procent in 2005. Vijf jaar geleden namen vrouwen minder aan post-initieel onderwijs deel dan mannen. Deze achterstand hebben zij inmiddels weggewerkt.

Deelname aan post-initieel onderwijs

Deelname aan post-
initieel onderwijs


Laagopgeleiden en ouderen nemen minste deel

De deelname aan post-initieel onderwijs is laag onder laagopgeleiden. Hoe hoger opgeleid, hoe vaker men een opleiding of cursus volgt. Ook is er een samenhang met leeftijd: ouderen doen minder vaak een opleiding of cursus dan jongeren.

Deelname aan post-initieel onderwijs naar leeftijd en opleidingsniveau, 2005

Deelname aan post-
initieel onderwijs naar leeftijd en 
opleidingsniveau, 2005

Doel opleiding meestal werkgerelateerd
Mensen volgen meestal een opleiding of cursus vanwege hun werk of om een (andere) baan te vinden. Dit geldt in meer dan vier op de vijf gevallen. Werknemers bij de overheid en semi-overheid en bij de financiële en zakelijke dienstverlening volgen relatief vaak een cursus of opleiding.

Nederland in Europese subtop
In Europees verband wordt uitgegaan van het zogeheten levenlang leren . Dit is bepaald als het aandeel van de 25–64-jarigen dat een opleiding of cursus volgt. Nederland behoort tot de subtop, na de Scandinavische landen, het Verenigd Koninkrijk en Zwitserland.
In de Lissabon-norm is voor heel Europa afgesproken dat 12,5 procent van de bevolking in 2010 aan enige leeractiviteit deelneemt. Hieraan voldoet Nederland dus al. De Nederlandse regering heeft zichzelf echter een ambitieuzer doel gesteld en dit percentage in het jaar 2010 bepaald op 20 procent. De deelname aan levenlang leren daalde echter van 17,4 procent in 2003 naar 16,6 procent in 2005. Als deze ontwikkeling doorzet, wordt de doelstelling niet gehaald.

Deelname aan levenlang leren in enkele Europese landen, tweede kwartaal 2005
Deelname aan 
levenlang leren in &#
13;
&#&#
13;
13;
enkele Europese landen, tweede kwartaal 2005

Max van Herpen

Bron: StatLine, Post- initieel onderwijs




«
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief
ScienceGuide is bij wet verplicht je toestemming te vragen voor het gebruik van cookies.
Lees hier over ons cookiebeleid en klik op OK om akkoord te gaan
OK