Doorstroom beroepsonderwijs in USA
Het panel discussieerde onder andere over het feit dat steun gebaseerd op inkomenspositie verdrongen wordt door steun op basis van prestatie. Colleges gebruiken inkomenssteun om goed presterende studenten aan te trekken, maar zulke studenten zijn vaak al uit meer welvarende milieus. Hoogwaardige colleges met veel vermogen zijn vrijgevig met financiële steun, maar moeten volgens het panel beter rekening houden met de achtergrond van een arme student als het gaat om het beoordelen van scores en cv. Er moet bijvoorbeeld gekeken worden of gezinstaken veel beslag hebben gelegd op de student en of de student wellicht minder mogelijkheden had om te participeren in buitenschoolse activiteiten. Ook zijn culturele barrières voor de deelname aan hoogwaardige colleges nog steeds merkbaar.
De algemeen heersende gedachte over de rol van community colleges is dat het instituten zijn waar studenten in twee jaar een associate degree kunnen halen. Dit is echter niet waar, volgens het panel, omdat studenten met een achterstand er vaak langer over doen en het voor hen moeilijker is om door te stromen naar een vierjarige bacheloropleiding. Maar zelfs als een student uiteindelijk geen bachelordiploma haalt kan het nog erg productief zijn om een community college te volgen, omdat vanuit het oogpunt van het bedrijfsleven deze colleges veel meer inspelen op de vraag uit de markt dan andere HO-instituten.
Meest Gelezen
PVV de grootste partij: grote gevolgen voor hoger onderwijs
‘Verplicht Nederlandstalig hoger onderwijs raakt ook Nederlandse studenten’
BBB kan uitweg zijn in internationaliseringsdiscussie
Duitsland wil het hoger onderwijs en de wetenschap verder internationaliseren
‘Toekomstige minister, geef docenten ruimte voor onderwijsinnovatie’
