Prestaties allochtonen in HO blijven achter

Nieuws | de redactie
6 september 2006 | De prestaties van allochtonen in het hoger onderwijs blijven achter bij die van autochtonen. Voor een deel komt dat doordat niet-westerse allochtone studenten meer dan gemiddeld een studie kiezen waarvan wordt verondersteld dat deze een hoog rendement heeft op de arbeidsmarkt en dat zij daarbij gemiddeld minder belang hechten aan de vakinhoudelijke kanten van de opleiding.

Studenten met een studiemotivatie die meer is gericht op de inhoud van de studie dan op het uiteindelijke resultaat blijken namelijk meer studievoortgang te behalen. Ook komt dat doordat er proportioneel meer oudere allochtone studenten beginnen met een opleiding in het hoger onderwijs. Oudere studenten hebben een hoger uitvalpercentage doordat de tijd die men op latere leeftijd aan een studie kan besteden vaak moet concurreren met tijd die men moet besteden aan werk en/of gezin. Dit blijkt uit een onderzoek van Roel Jennissen.

Lees hier zijn betoog dat hij publiceerde in het tijdschrift Demos.


«
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief
ScienceGuide is bij wet verplicht je toestemming te vragen voor het gebruik van cookies.
Lees hier over ons cookiebeleid en klik op OK om akkoord te gaan
OK