Samenwerkend leren om drop-out te voorkomen
Bevindingen uit het promotieonderzoek van Daphne Hijzen zijn dat SL een manier kan zijn om de motivatie van leerlingen te verhogen en drop-out tot op zekere hoogte te voorkomen, mits docenten aandacht besteden aan het stimuleren van sociale en leerdoelen en de link tussen persoonlijke doelen en schooldoelen verduidelijken. Er moet meer aandacht worden besteedt aan het aanleren van samenwerkingsvaardigheden, de regels voor het samenwerken en de communicatievaardigheid van studenten. Voorts zullen docenten een sociaal klimaat in de klas moeten creëren waarbij leerlingen aangemoedigd worden elkaar te helpen.
In dit onderzoek, onderdeel van het project “motivationele zelfregulatie in het MBO” werd tevens aandacht geschonken aan de invloed van de leercontext en aan verschillen tussen leerlingen die samenhangen met hun etniciteit, geslacht en studierichting.
Samenvatting
Meest Gelezen
Vrouwen houden universiteit draaiende, maar krijgen daarvoor geen waardering
Hbo-docent wil wel rolmodel zijn, maar niet eigen moreel kompas opdringen
‘Sluijsmans et al. slaan de plank volledig mis’
Wederom intimidatie van journalisten door universiteit, nu in Delft
‘Free riding brengt het hoger onderwijs in de problemen’