Vernieuwing openbaar vervoer

Nieuws | de redactie
27 september 2006 | Met marktwerking en deregulering verandert het openbaar vervoer in Nederland ingrijpend. Geldt dit ook voor het innovatieve vermogen van de sector? Sumet Ongkittikul promoveert aan de EUR op ‘Innovatie en regulering in het openbaar vervoer. Innovatieve capaciteit en leerprocessen van openbaar vervoersorganisaties’.

In het proces van aanbesteding in de bussector lag aanvankelijk de nadruk op kostenbesparing, maar uit het onderzoek blijkt dat het verhogen van kwaliteit een steeds grotere rol is gaan spelen. Ook leidde het proces van aanbesteding niet alleen tot belangrijke technologische innovaties, maar tevens tot veranderingen in de organisatie.

Hij onderzocht het proces van aanbesteding en maakte een vergelijking tussen de ervaringen in Nederland (met name in Groningen) en die van het Britse Merseyrail Electrics. Hierbij keek hij niet alleen naar het innovatieve vermogen van de vervoersbedrijven zelf, maar ook naar de overheden die het openbaar vervoer aanbesteden.

De verschillende partijen moeten in staat zijn om te leren van de manier waarop zij hun doelstellingen nastreven. Dit leerproces is bij het railvervoer minder duidelijk waarneembaar, maar dat komt omdat de aanbesteding hier nog in haar kinderschoenen staat.
Het onderzoek geeft aanbevelingen zoals de noodzaak de geleverde diensten te monitoren. En vooral de railsector heeft een bijzonder innovatiebeleid nodig om barrières voor vernieuwingen weg te nemen, omdat de vervoersbedrijven op het spoor zo afhankelijk zijn van de infrastructuur.


Schrijf je in voor onze nieuwsbrief
«

ScienceGuide is bij wet verplicht je toestemming te vragen voor het gebruik van cookies.

Lees hier over ons cookiebeleid en klik op OK om akkoord te gaan

OK