‘Canon lost geen probleem van chagrijn op’

Nieuws | de redactie
16 oktober 2006 | De canon van Nederland richt zich op het basisonderwijs en daarmee ook op de lerarenopleidingen. Dit onthulde commissievoorzitter Frits van Oostrom vrijdag in een lezing voor UU-alumni. Hij onderstreepte dat de 50 markante punten uit historie en cultuur een basis en geen beperking voor het onderwijs en de kennisoverdracht vormen. “Zelfs met meer uren die aan het geschiedenisonderwijs besteed zouden mogen worden, zal het nog een hele hijs blijken om de vijftig punten in hun rijke context te kunnen behandelen in de school.”


De vaak negatieve, klagerige toon in het discours over onderwijs was voor van Oostrom mede reden geweest de taak met de canon op zich te nemen. “De canon biedt de kans op een boeiende discussie. Het lost niet het probleem op van die chagrijnige vijftigers die je vaak het woord hoort nemen in het onderwijsdebat, maar kan er wel toe leiden dat we het eens hebben over dingen die voor iedereen belangrijk zijn. De canongedachte sluit ook aan op de toegenomen creativiteit bij jongeren. Het kan daar een steviger basis voor leggen en voor alles wat mooi is in onze cultuur de aandacht weer vragen.”


«
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief
ScienceGuide is bij wet verplicht je toestemming te vragen voor het gebruik van cookies.
Lees hier over ons cookiebeleid en klik op OK om akkoord te gaan
OK