Hoeveel controle heeft de docent op het leerproces?

Nieuws | de redactie
30 oktober 2006 | Docenten uit het voortgezet en wetenschappelijk onderwijs vinden beiden de opbouw van kennis door studenten en de controle over het leerproces door de docent van belang. Docenten uit het voortgezet onderwijs zijn daarnaast echter gericht op de persoonlijke ontwikkeling en opvoeding van leerlingen en zij zien de controle over het leerproces vooral als gedeeld door docent en student. Docenten in het wetenschappelijk onderwijs, daarentegen, hechten belang aan de meningsvorming van studenten en vinden dat studenten geheel zelf verantwoordelijk zijn voor hun eigen leren.

De opvattingen van docenten lijken dus op deze punten niet bij elkaar aan te sluiten, zo blijkt uit onderzoek van Helma Oolbekkink (Universiteit Leiden) . De gevonden verschillen tussen docenten vormen een belangrijk gegeven voor beleidsmakers die zich bezighouden met de aansluitingsproblematiek van VO naar WO. Ook voor de lerarenopleiding is kennis van de variatie in opvattingen van belang: om jezelf verder te kunnen ontwikkelen als docent is reflectie op je eigen opvattingen nodig.

Aan de Leidse universiteit worden verschillende initiatieven ontplooid om de aansluiting tussen VWO en WO te verbeteren, denk aan het Pre-University College en de gastlessen die gegeven worden door universitair docenten in het voortgezet onderwijs. Ook de recente vernieuwingen in het voortgezet onderwijs (Tweede Fase, Studiehuis) hadden als doel om de aansluiting tussen voortgezet en wetenschappelijk onderwijs te verbeteren. De veronderstelling was, dat vooral de nadruk op het zelfstandig leren van de leerling, de leerlingen beter zou voorbereiden op de zelfstandigheid die in het wetenschappelijk onderwijs van hen gevraagd wordt. Deze vernieuwingen hebben direct gevolgen voor het gedrag dat van docenten verwacht wordt bij het lesgeven.


«
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief
ScienceGuide is bij wet verplicht je toestemming te vragen voor het gebruik van cookies.
Lees hier over ons cookiebeleid en klik op OK om akkoord te gaan
OK