Hoeveel controle heeft de docent op het leerproces?
De opvattingen van docenten lijken dus op deze punten niet bij elkaar aan te sluiten, zo blijkt uit onderzoek van Helma Oolbekkink (Universiteit Leiden) . De gevonden verschillen tussen docenten vormen een belangrijk gegeven voor beleidsmakers die zich bezighouden met de aansluitingsproblematiek van VO naar WO. Ook voor de lerarenopleiding is kennis van de variatie in opvattingen van belang: om jezelf verder te kunnen ontwikkelen als docent is reflectie op je eigen opvattingen nodig.
Aan de Leidse universiteit worden verschillende initiatieven ontplooid om de aansluiting tussen VWO en WO te verbeteren, denk aan het Pre-University College en de gastlessen die gegeven worden door universitair docenten in het voortgezet onderwijs. Ook de recente vernieuwingen in het voortgezet onderwijs (Tweede Fase, Studiehuis) hadden als doel om de aansluiting tussen voortgezet en wetenschappelijk onderwijs te verbeteren. De veronderstelling was, dat vooral de nadruk op het zelfstandig leren van de leerling, de leerlingen beter zou voorbereiden op de zelfstandigheid die in het wetenschappelijk onderwijs van hen gevraagd wordt. Deze vernieuwingen hebben direct gevolgen voor het gedrag dat van docenten verwacht wordt bij het lesgeven.
Meest Gelezen
‘Compensatoir toetsen komt kwaliteit hoger onderwijs wél ten goede’
Wet leeruitkomsten: Doorgeschoten individualisering of broodnodige keuzevrijheid?
‘Juist bij flexibiliteit heeft student behoefte aan structuur’
Minister: “Verengelsing ondermijnt de toegankelijkheid van universiteiten”
Kamer zet voorlopig streep door volgende ronde Groeifonds