Vertroebelt missie van universiteiten?
De profielen van de opleidingen bewegen zich tussen de tegengestelde opvattingen dat academici ofwel op het moment van hun afstuderen klaar moeten zijn voor de arbeidsmarkt, ofwel voorbereid moeten zijn op levenslang leren. De laatste visie vereist een nadruk op het ontwikkelen van brede academische vaardigheden, terwijl de eerste meer waarde hecht aan vakinhoudelijke kennis, hetgeen in de ogen van de academicus al snel gelijk gesteld wordt met een veredelde Beroepsopleiding. Het debat over profielen van opleidingen in het wetenschappelijk onderwijs is vertroebeld door normatieve opvattingen over hoe hedendaagse universiteiten zich aan de snel veranderende wereld zouden moeten aanpassen.
In mijn voordracht betoog ik dat universiteiten meer gebruik zouden moeten maken van onderzoeksresultaten uit de cognitieve wetenschappen bij het vormgeven van nieuwe curricula. Aan de hand van recent binnen de UM gevoerd onderzoek naar expertise-ontwikkeling van studenten, en de wijze waarop afgestudeerden competenties ontwikkelen bij de entree op de arbeidsmarkt wordt getoond dat normatieve opvattingen niet volstaan om curriculumdoelstellingen te realiseren. Onze onderzoeksresultaten confronteren universiteiten met de vraag hoe ze studenten kunnen voorbereiden op de sterk veranderende arbeidsmarkt.
Meest Gelezen
PVV de grootste partij: grote gevolgen voor hoger onderwijs
‘Verplicht Nederlandstalig hoger onderwijs raakt ook Nederlandse studenten’
Internationale onderzoekers voelen zich zondebokken aan Nederlandse universiteiten
CDA en NSC botsen over internationale studenten
Hbo, mbo en vo moeten doorstroom verbeteren
