Zoeken in nieuws, cellen of schilderijen

Nieuws | de redactie
27 oktober 2006 | Beeldmateriaal speelt een steeds grotere rol in onze cultuur, maar ook in de wetenschap en in het onderwijs. Zoeken in grote collecties beeldmateriaal blijft echter een moeizaam proces. Het kost een eindgebruiker veel tijd en moeite om juist dat ene beeld te vinden.

Daarom zijn er efficiënte zoekmethoden nodig om de groeiende collecties doorzoekbaar te maken en te houden. Laura Hollink (VU) onderzocht de problemen bij het zoeken naar beeldmateriaal en de mogelijke oplossingen daarvoor, in drie uiteenlopende collecties: schilderijen, foto’s van organische cellen en nieuwsuitzendingen.

Er bestaan grofweg twee manieren om collecties doorzoekbaar te maken. Een veelgebruikte wijze is annotatie: het tekstueel beschrijven van elk item in de collectie. Deze aanpak wordt bemoeilijkt door het feit dat één beeld op meerdere manieren geïnterpreteerd kan worden. Verschillende mensen zullen daarom uiteenlopende annotaties en zoekvragen formuleren. Bovendien is het handmatig annoteren van grote collecties een tijdrovend proces. We laten zien dat deze problemen deels verholpen kunnen worden door het gebruik van een gedeeld, gestructureerd vocabulaire. Gedeeld, zodat verschillende mensen elkaars annotaties en zoekvragen begrijpen. Gestructureerd, zodat zowel mensen als computers met de annotaties en zoekvragen overweg kunnen. Hollink laat zien hoe deze aanpak het mogelijk maakt annotaties en zoekvragen te disambigueren, het annotatieproces te versnellen en betere zoekresultaten te behalen.
Een tweede methode is automatische analyse van de visuele kenmerken van het beeld. Hollink onderzocht de zwakke en sterke punten van deze aanpak, en concludeert dat een combinatie van gestructureerde annotatie en automatische analyse, de groeiende collecties beeldmateriaal doorzoekbaar kan maken en houden.       


«
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief
ScienceGuide is bij wet verplicht je toestemming te vragen voor het gebruik van cookies.
Lees hier over ons cookiebeleid en klik op OK om akkoord te gaan
OK