Conferentie over Lissabondoelstelling

Nieuws | de redactie
24 november 2006 | Alle EU-lidstaten hebben in de Lissabon-doelstelling vastgelegd dat in 2010 de schooluitval drastisch verminderd zal zijn en dat ten minste 50% van elk geboortecohort instroomt in het hoger onderwijs. Wat moet er in Nederland gebeuren om die doelstelling te bereiken? Daarover gaat de VOR-themaconferentie 2006 op 30 november 2006.



Momenteel heeft ongeveer 24% van de Nederlandse beroepsbevolking een hoger onderwijs diploma. In heel Europa en zeker ook in Nederland stromen kinderen van lage sociale afkomst nauwelijks door naar het hoger onderwijs. Velen vinden de investeringen in modern onderwijs absoluut onvoldoende. Waar zitten de knelpunten? En vooral: wat kunnen onderwijsonderzoekers feitelijk bijdragen om deze forse uitdaging aan te gaan? Oftewel: leiden hun door de Nederlandse of Europese belastingbetaler gefinancierde inspanningen tot bruikbare adviezen, inzichten, tools of een onderzoeksagenda die reëel zicht biedt op een oplossing van deze problemen? Er zijn er die beweren van niet, deze conferentie biedt de mogelijkheid om deze critici de mond te snoeren door overtuigend te etaleren dat Nederlands onderwijsonderzoek wel degelijk een maatschappelijke bijdrage van grote importantie oplevert. Een bijdrage die de vraag om een ruimer onderwijsonderzoeksbudget overtuigend kracht bij zet.

Sprekers zijn onder meer Dinand Webbink (CPB), Jeroen Bartelse (OCW) en Ankie Verlaan (UvA-HvA)

U vindt het programma hier


«
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief
ScienceGuide is bij wet verplicht je toestemming te vragen voor het gebruik van cookies.
Lees hier over ons cookiebeleid en klik op OK om akkoord te gaan
OK