Geen respect voor empirie

Nieuws | de redactie
9 november 2006 | HAN-bestuurder Ron Bormans benutte de opening van Arnhemse lezing door Pekka Himanen om aard en toon van het hoger onderwijs debat in ons land ter discussie te stellen. Hij vermeed zorgvuldig de naam van prof. Heertje te noemen –‘te veel eer’ zo zei hij tevoren al- maar zette wel aan. De “golf van kritiek over het onderwijs en het hbo” noemde hij opvallend in zijn heftigheid en de toon van kritiek. “Ik vind dat goed, we hebben dus aandacht voor onze kwaliteit en dat verdient het hoger onderwijs ook. Maar ik heb ook zorgen. In veel bijdragen aan het debat overheersen onderbuikgevoelens en vooroordeel. Er klinkt dan geen respect voor de empirie.”


Bormans was daarom vooral bezorgd, dat zo’n gebrek aan bereidheid de feiten te doen spreken tot een afweerhouding in het HO zou leiden bij de golf van kritiek. “De luiken kunnen dan wel eens dichtgaan, mensen krijgen zo weinig neiging op te komen voor hun werk. Men zal dan terugschrikken te staan voor de vernieuwingen die zij in het hbo bijvoorbeeld hebben weten te realiseren.” Daarmee zouden de belangrijke verbindingen van die vernieuwingen en van het onderwijsdiscours met het thema van bijvoorbeeld Pekka Himanen ten onrechte niet een plaats in het debat krijgen: openheid, creativiteit en ondernemendheid dankzij goed hoger onderwijs. “Dus: ken je feiten, ben zorgvuldig en daag ons als hogescholen vooral uit op de concrete ontwikkelingen onze kwaliteiten te bewijzen.”


«
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief
ScienceGuide is bij wet verplicht je toestemming te vragen voor het gebruik van cookies.
Lees hier over ons cookiebeleid en klik op OK om akkoord te gaan
OK