Geen respect voor empirie
Bormans was daarom vooral bezorgd, dat zo’n gebrek aan bereidheid de feiten te doen spreken tot een afweerhouding in het HO zou leiden bij de golf van kritiek. “De luiken kunnen dan wel eens dichtgaan, mensen krijgen zo weinig neiging op te komen voor hun werk. Men zal dan terugschrikken te staan voor de vernieuwingen die zij in het hbo bijvoorbeeld hebben weten te realiseren.” Daarmee zouden de belangrijke verbindingen van die vernieuwingen en van het onderwijsdiscours met het thema van bijvoorbeeld Pekka Himanen ten onrechte niet een plaats in het debat krijgen: openheid, creativiteit en ondernemendheid dankzij goed hoger onderwijs. “Dus: ken je feiten, ben zorgvuldig en daag ons als hogescholen vooral uit op de concrete ontwikkelingen onze kwaliteiten te bewijzen.”
Meest Gelezen
Masterstudenten in het hbo worstelen met academisch schrijven en onderzoek
“Ik zal niet de meest populaire onderwijsminister zijn”
“Langstudeerboete raakt kern van hoger onderwijs”
CvB Erasmus Universiteit weigert tweetalig te vergaderen met medezeggenschap
Taal- en rekentoetsen hebben lerarentekort vergroot maar kwaliteit pabo niet verbeterd