Geen respect voor empirie
Bormans was daarom vooral bezorgd, dat zo’n gebrek aan bereidheid de feiten te doen spreken tot een afweerhouding in het HO zou leiden bij de golf van kritiek. “De luiken kunnen dan wel eens dichtgaan, mensen krijgen zo weinig neiging op te komen voor hun werk. Men zal dan terugschrikken te staan voor de vernieuwingen die zij in het hbo bijvoorbeeld hebben weten te realiseren.” Daarmee zouden de belangrijke verbindingen van die vernieuwingen en van het onderwijsdiscours met het thema van bijvoorbeeld Pekka Himanen ten onrechte niet een plaats in het debat krijgen: openheid, creativiteit en ondernemendheid dankzij goed hoger onderwijs. “Dus: ken je feiten, ben zorgvuldig en daag ons als hogescholen vooral uit op de concrete ontwikkelingen onze kwaliteiten te bewijzen.”
Meest Gelezen
De student als consument maakt vrouwelijke docenten extra kwetsbaar
Bekostiging per student in het hbo en wo gaat dalen
Dijkgraaf wil zijn waaier doortrekken naar het onderzoek in het hbo en mbo
Fel debat over internationalisering tekent zich af in hoger onderwijs
Kamer verbolgen over schendingen van wetenschappelijke integriteit door de UvA
