Internet ondersteunt, maar vervangt ‘winkelen’ niet
De registratie van het bezoek aan websites levert waardevolle informatie op over online consumentengedrag (zogenaamde clickstream data). Toch is nog lang niet alles bekend over het precieze gebruik van internet door consumenten. Vroomen onderzocht consumentengedrag in relatie tot het internet.
Zo bekeek hij wat de winkel, internet, telefoon of catalogus aantrekkelijk maakt voor het zoeken van informatie en het kopen van producten. Uit een enquête blijkt dat de winkel om de hoek nog steeds het meest aantrekkelijk is voor zoek- en aankoopdoeleinden. Het gebruik van het internet voor aankoopdoeleinden wordt (nog steeds) gehinderd door onzekerheden op het gebied van privacy en risico’s. Wel is het internet bezig met een inhaalslag, vooral voor het zoeken van informatie. Catalogus en telefoon vindt men het minst aantrekkelijk.
Ook onderzocht Vroomen het gebruik van online hypotheekaanvragen. Het blijkt waardevol om hierbij een duidelijk onderscheid te maken tussen de informatiezoekers en de consumenten die daadwerkelijk een product willen kopen. Op basis van deze studie kunnen criteria opgesteld worden om hypotheekaanvragen te selecteren op kans van afsluiten of de verwachte opbrengst.
Het onderzoek van Vroomen is verricht in het Erasmus Research Institute of Management (ERIM), de gezamenlijke door de KNAW erkende onderzoeksschool van RSM Erasmus University en de Faculteit der Economische Wetenschappen.
Meest Gelezen
“Ik zal niet de meest populaire onderwijsminister zijn”
Masterstudenten in het hbo worstelen met academisch schrijven en onderzoek
“Langstudeerboete raakt kern van hoger onderwijs”
CvB Erasmus Universiteit weigert tweetalig te vergaderen met medezeggenschap
Nederlands hoger onderwijs “negatieve uitschieter” op kansengelijkheid, toont OESO-rapport