Internet ondersteunt, maar vervangt ‘winkelen’ niet

Nieuws | de redactie
8 november 2006 | De meeste consumenten zijn iet zo modern en winkelen nog steeds het liefste om de hoek. Wel gebruiken zij internet steeds meer om eerst informatie te verzamelen over een product. Björn Vroomen onderzocht het gebruik van internet door consumenten, en bekeek wat het internet aantrekkelijker maakt voor zoek- en aankoopdoeleinden. Hij promoveert op donderdag 9 november 2006 aan de Erasmus Universiteit Rotterdam op zijn proefschrift De invloed van internet, de kwaliteit van een aanbeveling en beslissingsstrategieën op keuzes van consumenten.


De registratie van het bezoek aan websites levert waardevolle informatie op over online consumentengedrag (zogenaamde clickstream data). Toch is nog lang niet alles bekend over het precieze gebruik van internet door consumenten. Vroomen onderzocht consumentengedrag in relatie tot het internet.
Zo bekeek hij wat de winkel, internet, telefoon of catalogus aantrekkelijk maakt voor het zoeken van informatie en het kopen van producten. Uit een enquête blijkt dat de winkel om de hoek nog steeds het meest aantrekkelijk is voor zoek- en aankoopdoeleinden. Het gebruik van het internet voor aankoopdoeleinden wordt (nog steeds) gehinderd door onzekerheden op het gebied van privacy en risico’s. Wel is het internet bezig met een inhaalslag, vooral voor het zoeken van informatie. Catalogus en telefoon vindt men het minst aantrekkelijk.
Ook onderzocht Vroomen het gebruik van online hypotheekaanvragen. Het blijkt waardevol om hierbij een duidelijk onderscheid te maken tussen de informatiezoekers en de consumenten die daadwerkelijk een product willen kopen. Op basis van deze studie kunnen criteria opgesteld worden om hypotheekaanvragen te selecteren op kans van afsluiten of de verwachte opbrengst.

Het onderzoek van Vroomen is verricht in het Erasmus Research Institute of Management (ERIM), de gezamenlijke door de KNAW erkende onderzoeksschool van RSM Erasmus University en de Faculteit der Economische Wetenschappen.


Schrijf je in voor onze nieuwsbrief
«

ScienceGuide is bij wet verplicht je toestemming te vragen voor het gebruik van cookies.

Lees hier over ons cookiebeleid en klik op OK om akkoord te gaan

OK