Liever geen filosofie
Men denkt filosofie te willen, maar men wil levensbeschouwing zonder voor bepaalde levensbeschouwingen te hoeven kiezen en dus andere buiten beschouwing te laten, men wil religie zonder de geur van wierook, zonder te knielen en zonder God, men wil waarden centraal stellen in de organisatie, maar zonder dat men een conservatief of juist een liberaal stempel zou kunnen krijgen. Men wil vooral niet dat iemand zou kunnen zeggen dat het in het Hoger Onderwijs alleen maar om economische argumenten zou gaan. Maar met dat al hebben we het nog steeds niet over filosofie.
Mijn aanbeveling is dus: wanneer men in het Hoger Onderwijs vooral een aantal zaken níet wil, en daarom maar voor filosofie kiest, doe dan maar liever geen filosofie. De flarden die nu aangereikt worden in de curricula stichten meer kwaad dan goed. Reik studenten dan liever een aantal levensbeschouwelijke zekerheden aan, als er nog iemand in de organisatie is die daarvoor zou durven te gaan staan: God lief te hebben boven alles en je naaste als jezelf of iets dergelijks. En ga dan niet meteen een atheïst, een sjamaan en een zenboeddhist uitnodigen om ook iets te zeggen en zo recht te doen aan de levensbeschouwelijke pluraliteit. Of doe dat wel. Maar doe het zo dat studenten het begrijpen. Doe ook dingen die medewerkers begrijpen. Bied gelegenheid voor een verdiepend gesprek over waardenoriëntatie, voor diegenen onder managers, docenten en studenten, die daar belangstelling voor hebben. Laat hen met elkaar in gesprek treden zodat er op dit punt meer gezamenlijkheid ontstaat in de organisatie. Overal in de organisatie blijken mensen graag naar hun eigen inzichten in de diepere gronden des levens te luisteren. Met name bestuurders horen zichzelf daar graag over praten en nodigen daartoe dan af en toe een deskundige uit. Bied die gelegenheid”.
Harald van Veghel, Liever geen filosofie. Over filosofie in het hoger beroepsonderwijs