‘Lissabon overstemt Bologna’
Doordat de economische waarde van het hoger onderwijs zwaarder op de Europese politieke agenda drukt dan haar fundamentele maatschappelijke waarde, dreigt de laatste uit het zicht te raken. Hoewel de uiteindelijke doelen dus verschillend zijn, moeten zowel het Lissabon- als het Bolognaproces de kwaliteit van het hoger onderwijs verbeteren. De wijze waarop moet niet die van concurrentie (Lissabon), maar die van samenwerking (Bologna) zijn. Om het Bolognaproces en het Lissabonproces elkaar te laten versterken is het nodig om op het gebied van onderwijskwaliteit dus ook te kijken naar resultaten (Lissabon) en niet louter naar processen (Bologna).
Er worden in Europa zoveel theoretische discussies gevoerd en zoveel pagina’s tellende wetenschappelijke artikelen over de processen van kwaliteitszorg geschreven, dat we uit het oog verliezen waar het precies om draait, stelde Peter Willams. “Are we doing a good job?” is volgens de voorzitter van de European Association for Quality Assurance in Higher Education (ENQA) de vraag die de onderwijsinstellingen moeten beantwoorden om over hun kwaliteit te kunnen oordelen. Wat kwaliteitszorg betreft betoogt ook hij dat we ons in Europa moeten afvragen of de procesoriëntatie van de in Bergen vastgestelde Standards and Guidelines for Quality Assurance in the European Higher Education Area wel de juiste benadering is voor kwaliteitszorg. Doet een opleiding de goede dingen en doet een opleiding die dingen goed, zou de centrale vraag moeten zijn voor succesvolle kwaliteitszorg.
U leest een uitvoerig verslag en nabeschouwing op het congres in München -met dank aan Bart Buijs, bestuurslid van het ISO- op de pagina Forum in het podium Kwaliteitszorg en accreditatie.
Meest Gelezen
Wet leeruitkomsten: Doorgeschoten individualisering of broodnodige keuzevrijheid?
‘Door onwetendheid over nudging stuurt docent soms richting verkeerd gedrag’
Bestuurders TU Delft schermen met aftreden, maar kiezen voor confrontatie met Inspectie
‘Interdisciplinair onderwijs populair, maar onderzoek ernaar staat nog in kinderschoenen’
Ambtenarenschool heeft onterecht diploma’s uitgereikt, stelt Onderwijsinspectie