Minder files door samenwerking vrachtauto’s

Nieuws | de redactie
30 november 2006 | Als transportbedrijven samenwerken met de concurrent, resulteert dat in minder files, minder CO2-uitstoot en winst voor de bedrijven. Nederland kan toe met minder vrachtauto's, schrijft Frans Cruijssen in zijn Tilburgse proefschrift.

Zo’n samenwerking ligt niet voor de hand. “Toch is eigenlijk iedereen het ermee eens dat het een kansrijk perspectief is”, vertelt Cruijssen die duizenden transportbedrijven in Vlaanderen en Nederland enquêteerde. “Maar er moeten vooral psychologische barrières worden overwonnen. Zo moeten bedrijven klantgegevens uitwisselen en dat is voor veel bedrijven eng.”

Alleen Nederland telt al twaalfduizend transportbedrijfjes, met een gemiddeld winstpercentage onder nul. Veel alternatieven heeft de transportsector niet, meent Cruijjssen. Fuseren is voor velen geen optie omdat ze het bedrijf niet kwijt willen. Acht- à negenduizend bedrijfjes zijn familieondernemingen. Cruijssen ziet de horizontale samenwerking als ‘een prelude op een fusie’. De bedrijven kunnen elkaar zo een beetje leren kennen. “Ben je gefuseerd en het blijkt niet te klikken, heb je een groot probleem. Gaat het niet goed bij een samenwerking, is een enkel project mislukt.”


Schrijf je in voor onze nieuwsbrief
«

ScienceGuide is bij wet verplicht je toestemming te vragen voor het gebruik van cookies.

Lees hier over ons cookiebeleid en klik op OK om akkoord te gaan

OK