Minder files door samenwerking vrachtauto’s
Zo’n samenwerking ligt niet voor de hand. “Toch is eigenlijk iedereen het ermee eens dat het een kansrijk perspectief is”, vertelt Cruijssen die duizenden transportbedrijven in Vlaanderen en Nederland enquêteerde. “Maar er moeten vooral psychologische barrières worden overwonnen. Zo moeten bedrijven klantgegevens uitwisselen en dat is voor veel bedrijven eng.”
Alleen Nederland telt al twaalfduizend transportbedrijfjes, met een gemiddeld winstpercentage onder nul. Veel alternatieven heeft de transportsector niet, meent Cruijjssen. Fuseren is voor velen geen optie omdat ze het bedrijf niet kwijt willen. Acht- à negenduizend bedrijfjes zijn familieondernemingen. Cruijssen ziet de horizontale samenwerking als ‘een prelude op een fusie’. De bedrijven kunnen elkaar zo een beetje leren kennen. “Ben je gefuseerd en het blijkt niet te klikken, heb je een groot probleem. Gaat het niet goed bij een samenwerking, is een enkel project mislukt.”
Meest Gelezen
‘Compensatoir toetsen komt kwaliteit hoger onderwijs wél ten goede’
‘Juist bij flexibiliteit heeft student behoefte aan structuur’
Minister: “Verengelsing ondermijnt de toegankelijkheid van universiteiten”
Wet leeruitkomsten: Doorgeschoten individualisering of broodnodige keuzevrijheid?
Kamer zet voorlopig streep door volgende ronde Groeifonds