Plasterk acht leerrechten niet reëel
Wel noemde hij het platform door zijn aard en opzet “meer een onderhandelcentrum dan een orgaan van analysemakers.” Positief vond hij dat het IP duidelijk meer geld voor R&D mogelijk heeft gemaakt, “maar dan wel ten goede van de samenleving. En het probleem bij zulke maatregelen zit hem in dat ‘maar dan wel.’ Dat gaat men dan namelijk meten.” Plasterk noemde het daarom een gelukkige zaak, dat het meeste onderzoek min of meer beleidsresistent blijkt te zijn, zodat ook de sleutelgebiedenbenadering van het IP niet negatief hoeft door te werken.
Over de leerrechten zei Plasterk, dat deze “een neiging van het beleid in de voorbije jaren waren, die zich breed uitstrekte in de politiek, van de VVD tot en met de PvdA. Ik zou er mee oppassen. Het is volgens mij niet reëel, de student als homo economicus is een fictie.” Hij wees er op dat studenten het liefst dichtbij huis gaan studeren en gelooft ook niet dat zij bij gebleken gebreken in de kwaliteit elders een opleiding gaan zoeken. “Ze blijven ook zitten als het onderwijs niet goed is.”
Meest Gelezen
Vrouwen houden universiteit draaiende, maar krijgen daarvoor geen waardering
Wederom intimidatie van journalisten door universiteit, nu in Delft
‘Burgerschapsonderwijs moet ook verplicht worden in hbo en wo’
Raad van State: laat taaltoets nog niet gelden voor hbo-opleidingen
Hbo-docent wil wel rolmodel zijn, maar niet eigen moreel kompas opdringen