Willen we meer hoger opgeleiden of meer bètatechnici?
“Kiezen voor ‘hoger’ staat niet zelden gelijk aan ‘wegkiezen’ van techniek”. Dat heeft onder meer daarmee te maken “dat we het waarderen als jongeren in voltijds dagonderwijs doorstromen naar het hoger onderwijs in plaats van als vakman te gaan werken en hen op een later tijdstip alsnog de gelegenheid geven om in een traject van leren en werken hun loopbaan op weg naar hogere competentieniveaus voort te zetten. Dit wordt nog eens bevorderd door het no-regret karakter van het bètatechnisch vakkenpakket: je kunt er nog alle kanten mee op.
We zullen dus serieus onder ogen moeten zien of de 50% doelstelling en de 15%-doelstelling wel met elkaar verenigbaar zijn en, zo ja, onder welke condities. Op grond daarvan zal het hoger onderwijs, en wellicht in het bijzonder het hoger technisch onderwijs – een strategie moeten uitstippelen in de verhouding tussen beide doelstellingen.
U leest hier het discussiepaper 50% Hoogopgeleid in 2020 Wat kan het hoger onderwijs zelf doen? dat Frans de Vijlder schreef voor het Platform Bèta Techniek.
Meest Gelezen
Alleen bèta’s tegen Erkennen en Waarderen
VVD en CDA willen weer terug naar prestatiebekostiging in het hoger onderwijs
Valoriseren door een snelweg te blokkeren
“De universiteiten in Nederland zijn op de rug gaan liggen voor Big Tech”
‘Debat over internationalisering meer vanuit emotie dan feiten gevoerd’
