Bèta-student bekroond
Je werd zaterdag gebeld door de voorzitter van het ISO.
“Ik neem op en hij begint me te feliciteren. ‘Wat heb ik aan mijn fiets hangen’, dacht ik. Ik had wel even contact gehad over een nominatie, maar verder nergens bij gedacht. Dat ik de ScienceGuide student zou zijn? Ik wist wel van Murat Ersoy, vorig jaar ‘de ScienceGuide Student’, maar dit jaar, ik? Ik laat het nu maar over me heen komen, dat lijkt me het beste. Het is toch alleen maar leuk, zo’n eer?
Zelf ging ik technische natuurkunde studeren omdat ik op het atheneum vooral brede interesses had. Nederlands, geschiedenis, dat wilde ik ook best gaan doen. Naast de school deed ik allerlei dingen, het jeugdhonk organiseren, clubs. In Delfzijl deed ik mee met de Europese Stedenbond, dingen doen met plaatsen in andere landen waar we relaties mee hadden gelegd. Bij mijn diploma had ik voor de bèta-vakken niet zulke geweldige cijfers, het was een beetje middelmatig zal ik maar zeggen. Juist daarom koos ik voor technische natuurkunde.
Waar het mij om ging was een uitdagende studie. Beetje pittig, dat mocht best. Een studie waarin je de kans kreeg álles te leren verklaren, analyseren. Daar koos ik toch het liefste voor. Het is ook heel goed bevallen.
Dat wil niet zeggen dat alles vanzelf ging. Helemaal niet zelfs, in mijn eerste jaar ging ik hard onderuit. Weinig studiepunten, maar veel gezelligheid, je snapt het wel… Ik was ook heel jong begonnen. Spijt achteraf heb ik daar niet van, wel was het een jaar waar ik heel veel van leerde.
Struikelblokken heb je in elke studie. Dat weet ik nu. Ook als je dan eens een minder dan topprestatie levert haal je het toch. Dat is ook oké, dat moet je dan gewoon willen zijn. Switchen naar een andere studie speelde nauwelijks. Wel even bij de start van het tweede jaar, want ik wilde echt van mezelf weten: ‘ga ik hier zo mee door?’ Maar ik wilde niet al na één jaar de zaak laten.”
Lees heel het verhaal van en met Peter op ScienceGuide!
Meest Gelezen
Masterstudenten in het hbo worstelen met academisch schrijven en onderzoek
“Ik zal niet de meest populaire onderwijsminister zijn”
“Langstudeerboete raakt kern van hoger onderwijs”
CvB Erasmus Universiteit weigert tweetalig te vergaderen met medezeggenschap
Taal- en rekentoetsen hebben lerarentekort vergroot maar kwaliteit pabo niet verbeterd