‘Ik mis de nuance’
Laatst bleek nog uit een rapport van de Onderwijsraad dat reparatie nodig is omdat middelbare scholieren die naar het hbo gaan, benodigde kennis missen. Dat probleem speelt over de volle breedte, echt niet alleen bij de PABO’s”.
Rokebrand heeft zelf al wel een voorstel voor zo’n reparatietraject. “Ik ben geen voorstander van een extra jaar. Volgens mij zou dat slecht zijn voor het imago van de PABO’s. Het lijkt me wel een goed idee dat we scholieren die naar de PABO willen, een jaar van te voren toelatingsexamen laten doen. Vervolgens geven we de scholieren een jaar de tijd om zichzelf bij te spijkeren, net als bij de conservatoria. Overigens zijn we al in gesprek met de Open Universiteit hierover. Die willen ons wel helpen om een dergelijk programma te ontwikkelen, waarbij scholieren via een online toets hun deficiënties kunnen opsporen. Een goed initiatief vind ik ook het experiment in Amsterdam om aan 4 e jaars MBO-studenten taal en rekenen te geven, ter voorbereiding op de PABO”.
Maar ook na afronding van de PABO is extra scholing nodig, aldus Rokebrand. “Wat je ziet, is dat er in de curricula op de PABO’s steeds meer specialisatie optreedt. Dat is ook goed, maar daarmee ontbreekt het aan activiteiten in de breedte. Waarom geef je studenten niet de gelegenheid bepaalde onderdelen te laten vallen, onder voorwaarde dat ze die binnen acht jaar na afronding van de PABO alsnog halen? In Zweden doen ze het ook zo, en daar werkt het heel goed”.
