Kennis delen, maar hoe?
Welke factoren belemmeren en bevorderen kennis delen binnen een online community of practice? Khe Foon Hew en Noriko Hara hebben gekeken naar een community of practice voor verpleegkundigen. In het artikel Identifying factors that encourage and hinder knowledge sharing in a longstanding online community of practice beschrijven zij de resultaten van hun onderzoek.
Five factors were found that helped motivate knowledge sharing: (a) self-selection type of membership, (b) desire to improve the nursing profession, (c) reciprocity, (d) a non-competitive environment, and (e) the role of the listserv moderator. Regarding barriers for knowledge sharing, four were found: (a) no new or additional knowledge to add, (b) unfamiliarity with subject, (c) lack of time, and (d) technology.
De auteurs gaan eerst uitvoerig in op het theoretisch kader en op de onderzoeksmethode. Vervolgens komen de stimulerende en belemmerende factoren aan bod. Opvallend daarbij is overigens wel is dat de ‘technologie’ als een belemmerende factor wordt beschouwd, terwijl gebruik is gemaakt van een een mailinglist. Eenvoudiger kan haast niet. Probleem is dan ook meer het medium, dan de technologie.
Met dank aan het weblog van Wilfred Rubens over ‘technology enhanced learning’
Meest Gelezen
Vrouwen houden universiteit draaiende, maar krijgen daarvoor geen waardering
Hbo-docent wil wel rolmodel zijn, maar niet eigen moreel kompas opdringen
Wederom intimidatie van journalisten door universiteit, nu in Delft
‘Waarom het nu niet lukt om medezeggenschap in hbo te versterken’
‘Sluijsmans et al. slaan de plank volledig mis’