Koplopers in ICT in beeld gebracht

Nieuws | de redactie
5 januari 2007 | Veel mensen denken dat het implementeren van ICT innovatief is. Maar hoe zorgen IT-bedrijven dat ze zelf blijven innoveren?  Kennisorganisaties en bedrijven kunnen een voorbeeld nemen aan de dynamische wereld van Second Life, zo schrijft IBM- directeur Harry van Dorenmalen in de nieuwste editie van het boek Koplopers in ICT. “Samenwerken met andere gamers over de hele wereld met andere achtergronden en motivaties, dat klinkt als een multinational uit de 21ste eeuw”.

 Lees zijn beschouwing hier en bestel het boek via deze pagina.

Bedrijven zijn al jaren bezig met het vinden van de juiste organisatiemodellen om een maximale groei en efficiency te bereiken. Verticale en horizontale, matrixmodellen, alles is wel geprobeerd. Al deze organisatiemodellen vergen een bepaalde werkhouding van de werknemers.

Op het moment zie je dat organisaties, zeker de grotere bedrijven, steeds meer verspreid en virtueel worden. Het bedrijf is niet meer de bindende factor maar een gezamenlijk doel. Wat heeft deze trend voor impact op de kwaliteiten en houding die er gevraagd wordt van onze toekomstige leiders?

Dit was ook een van de vragen die IBM recent in haar Global Innovation Outlook 2006 heeft gesteld. Samen met ‘thought leaders’ uit de academische wereld, de overheid en het bedrijfsleven wereldwijd wordt een visie uitgestippeld; de Global Innovation Outlook (GIO). De GIO is bedoeld om meer inzicht te krijgen in ontwikkelingen en trends en hun impact op de maatschappij en het bedrijfsleven. Conclusie van de GIO-deelnemers was dat de kwaliteiten van de werknemers wel degelijk moeten veranderen om goed te kunnen functioneren in dit nieuwe bedrijvenlandschap. De leiders van de toekomst moeten in staat zijn om pijlsnel beslissingen te kunnen nemen, gebaseerd op een grote verscheidenheid aan bronnen met zeer dynamische informatie. Dit alles in een team met mensen die je misschien nooit zult zien.

Waar vind je innovatieve leiders met dit soort kwaliteiten? Misschien in de mysterieuze wereld van Norrath in EverQuest, of in de 3-D virtuele wereld van Second Life. De nieuwe ‘gaming’-generatie is wellicht die kwaliteiten aan het ontwikkelen waar we op wachten. Omgaan met een hoog niveau van complexiteit en onzekerheid en geen formele hiërarchie. Samenwerken met andere gamers over de hele wereld met andere achtergronden en motivaties, dat klinkt als een multinational uit de 21ste eeuw.

De beste games kun je intuïtief spelen, al doende leert men. Je niveau wordt steeds hoger of je gaat dood en probeert opnieuw. Deze manier van ‘contextueel leren’ is iets dat bedrijven ook in hun processen en procedures zouden moeten implementeren. Door op deze manier te werken, ontwikkelen werknemers de benodigde nieuwe kwaliteiten op het juiste moment. Stel je voor wat voor innovatiefs ontwikkeld kan worden als de toekomstige leiders met dezelfde passie en creativiteit als deze gamers hun kwaliteiten kunnen toepassen op hun werk.

Een carrière in de ICT vraagt om flexibele, gepassioneerde en creatieve mensen. Leer werken met onzekerheden in een complexe omgeving, waar innovatie verder en dieper gaat dan technologische vernieuwing. Innovatie is dé motor van productiviteitsgroei, economische en maatschappelijke ontwikkeling. Hiervoor is wereldwijde samenwerking en het delen van informatie essentieel. Dit boek verschaft je de inzichten hoe carrières lopen bij verschillende bedrijven. Geniet ervan, leer ervan en pas het toe. Het initiatief ligt bij jezelf!

Harry van Dorenmalen
Directeur IBM BeNeLux

Henk Mulder, Koplopers in ICT. Moulin House Press, 2006. U kunt het boek hier bestellen.


«
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief
ScienceGuide is bij wet verplicht je toestemming te vragen voor het gebruik van cookies.
Lees hier over ons cookiebeleid en klik op OK om akkoord te gaan
OK