Vlag en lading van ‘het nieuwe leren’

Nieuws | de redactie
10 januari 2007 |

‘Het nieuwe leren gaat nergens over, vakkennis speelt er geen rol in. Het competentiegericht onderwijs is een verkapte bezuiniging waarin de docent niet meer telt en de docentrol wordt gedegradeerd.’ Dat betoog klinkt regelmatig, maar klopt het ook? Lectoren Daan Andriessen (InHolland) en Tom van Weert (HU) zetten er een duidelijk andere analyse tegenover: “Competentiegericht onderwijs is nauw verbonden met de ontwikkeling van de kenniseconomie waarin een voortdurend beroep wordt gedaan op de innovatieve kracht en kennis van professionals.” Maar zijn zijn ook alert op de invulling ervan want, “de vlag dekt allerlei, soms dubieuze, lading. Door het gebruik van onze expliciete ontwerpeisen kan het begrip een transparante invulling krijgen.” U leest hun analyse hier.
Hun eigen pagina op ScienceGuide vindt u hier (Andriessen) en hier (Van Weert).


«
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief
ScienceGuide is bij wet verplicht je toestemming te vragen voor het gebruik van cookies.
Lees hier over ons cookiebeleid en klik op OK om akkoord te gaan
OK