Vlag en lading van ‘het nieuwe leren’
‘Het nieuwe leren gaat nergens over, vakkennis speelt er geen rol in. Het competentiegericht onderwijs is een verkapte bezuiniging waarin de docent niet meer telt en de docentrol wordt gedegradeerd.’ Dat betoog klinkt regelmatig, maar klopt het ook? Lectoren Daan Andriessen (InHolland) en Tom van Weert (HU) zetten er een duidelijk andere analyse tegenover: “Competentiegericht onderwijs is nauw verbonden met de ontwikkeling van de kenniseconomie waarin een voortdurend beroep wordt gedaan op de innovatieve kracht en kennis van professionals.” Maar zijn zijn ook alert op de invulling ervan want, “de vlag dekt allerlei, soms dubieuze, lading. Door het gebruik van onze expliciete ontwerpeisen kan het begrip een transparante invulling krijgen.” U leest hun analyse hier.
Hun eigen pagina op ScienceGuide vindt u hier (Andriessen) en hier (Van Weert).
Meest Gelezen
VVD botst met minister en linkse partijen over loting en selectie
Tien kandidaten uit het beroepsonderwijs voor de Groeifondscommissie
Minister komt met wet- en regelgeving om internationale instroom te beperken
'We stellen elkaar verkeerde vragen over ChatGPT'
ChatGPT is extra teken aan een wand die zwakker wordt
