Hoe reist de reiziger?

Nieuws | de redactie
20 februari 2007 | Betere reisinformatie in het openbaar vervoer leidt er niet toe dat meer reizigers daar ook voor zouden kiezen. Dat concludeert promovendus Caspar Chorus, die aan de TUD een model ontwikkelde dat de invloed van reisinformatie op reizigersgedrag nauwkeurig voorspelt. Door het integreren van theorieën uit de micro-economie, psychologie, marketing en transportwetenschappen ontwikkelde hij wiskundige modellen van reizigersgedrag.

Vervolgens werd een uniek computerprogramma ontwikkeld dat werkelijke reissituaties simuleert (inclusief zaken als tijdsdruk, files en vertragingen op het spoor). Chorus observeerde daarna het keuzegedrag van honderden proefpersonen in deze kunstmatige omgeving. Geavanceerde econometrische analyses, uitgevoerd tijdens een vier maanden durend bezoek aan MIT, toonden aan dat de ontwikkelde theoretische modellen een zeer goede voorspelling geven van reizigersgedrag.

In de nabije toekomst kunnen reizigers waarschijnlijk continu worden geïnformeerd over het optimale vertrektijdstip, de optimale route en vervoerswijze. Die informatie zal zijn gebaseerd op een betrouwbare inschatting van de situatie op het volledige transportnetwerk én op de persoonlijke voorkeuren van de reiziger. Belangrijke conclusie van Chorus is dat reizigers inderdaad betere keuzes naarmate de beschikbare reisinformatie beter wordt. Chorus: ‘Reizigers maken op basis van grote hoeveelheden informatie behoorlijk intelligente keuzes, beter dan bijvoorbeeld ingenieurs vaak aannemen.’ Maar meer en betere reisinformatie zal niet leiden tot het kiezen van andere vervoersvormen. Reizigers zullen bijvoorbeeld niet overstappen van de auto naar het openbaar vervoer als ze betere OV-informatie tot hun beschikking krijgen, is zijn analyse. Dit in tegenstelling tot wat vaak -ook door de overheid- wordt gedacht. 


«
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief
ScienceGuide is bij wet verplicht je toestemming te vragen voor het gebruik van cookies.
Lees hier over ons cookiebeleid en klik op OK om akkoord te gaan
OK