Multimedia technologie en de professionele ontwikkeling van leraren
“ICT in de vorm van multimediale leeromgevingen maakt het mogelijk om de onderwijspraktijk voor bestudering toegankelijk te maken. In zulke omgevingen spelen digitale video-opnamen een belangrijke rol. Technologie maakt het mogelijk om allerlei informatie aan de video-opname te koppelen, die het begrip van de situatie-in- beeld kunnen verbreden of verdiepen. Al deze informatie is binnen een paar muisklikken voorhanden. Zo is een leeromgeving gecreëerd waarbij leren van de praktijk mogelijk wordt. Zeker voor leraren in opleiding is dit een groot voordeel. Immers, als ze zelf een stageles geven, hebben ze het al druk genoeg met alle facetten van een les op elkaar af te stemmen en in goede banen te leiden. Er is dan geen cognitieve ruimte meer om tijdens zo’n les ook veel te leren. Met behulp van video-opnamen hebben leraren wel de mogelijkheid om hun aandacht te richten op bepaalde aspecten van de eigen les of die van anderen. Digitalisering van video heeft als groot voordeel dat delen van opnamen eenvoudig teruggezocht en ‘doorgespoeld” kunnen worden. Ook is het editen van een video tegenwoordig met een gewone PC mogelijk, en hoeft geen speciale programmatuur en apparatuur aangeschaft te worden. Bovendien zijn via streaming de opnamen steeds sneller via het internet te raadplegen (vgl.YouTube)”.
U leest hier het hele artikel.
Dit essay verscheen eerder in PG Kroeger en J. Zondag, Kennis Loont 2007-2011. 24 visies van lectoren op het regeringsbeleid. Utrecht, Dutch University Press, 2007. U kunt het boek hier bestellen.
Meest Gelezen
Vrouwen houden universiteit draaiende, maar krijgen daarvoor geen waardering
Wederom intimidatie van journalisten door universiteit, nu in Delft
Hbo-docent wil wel rolmodel zijn, maar niet eigen moreel kompas opdringen
‘Burgerschapsonderwijs moet ook verplicht worden in hbo en wo’
Raad van State: laat taaltoets nog niet gelden voor hbo-opleidingen