‘Onderzoek naar onderwijs onzin’

Nieuws | de redactie
2 februari 2007 | 'Als je naar de feiten kijkt, gaat het helemaal niet slecht met het onderwijs', zegt Frans van Kalmthout, lid van de Raad van Bestuur van Avans in Punt. 'De werkloosheidscijfers zijn in Nederland het laagste van Europa en economisch gaat het goed.' Het is volgens hem een van de tekenen dat er niet zoveel mis is met het onderwijs. 'Een parlementair onderzoek naar onderwijsvernieuwingen met als achtergrond dat het een grote rotzooi zou zijn, vind ik onzin.'



Van Kalmthout vindt het een goed idee om door een onfhankelijke organisatie onderzoek te laten doen te laten doen naar problemen in het onderwijs. ‘In bepaalde onderwijsvormen gaan sommige dingen zeker fout’, zegt hij. Hij noemt het gegeven dat steeds minder eerstegraad docenten lesgeven in het vwo, het studiehuis, de grote uitval in het vmbo en bij universiteiten.

Maar over het ‘nieuwe leren’ wordt volgens hem veel te gemakzuchtig gediscussieerd. ‘Het nieuwe leren is een containerbegrip geworden. Alles wordt erin gegooid. Het competentiegericht leren van Avans is er een bescheiden vorm van, waarbij vooral veel aandacht is voor leren in de praktijk. De uiterste vorm van het nieuwe leren houdt in dat studenten helemaal vrij worden gelaten. Dat is niet goed. In onze nieuwe onderwijsvisie zetten we juist weer meer in op kennis.’

Maar de tijd dat de docent alleen maar voor de klas stond, is voorbij. BON heeft volgens Van Kalmthout een romantisch jaren vijftigbeeld van onderwijs. ‘Je kunt met hen niet discussiëren op basis van de feiten. Ze zijn als een grammofoonplaat die blijft hangen. Maar ik hoor van de tegenstanders nooit over hoe je onderwijs dan wel moet aanpassen op de wensen van de huidige student. Jongeren halen informatie op heel andere plekken, niet alleen uit de boeken. Ze hebben allemaal bijbaantjes. Bewezen is ook dat ze heel veel van elkaar leren. Daar moet je gebruik van maken.’


«
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief
ScienceGuide is bij wet verplicht je toestemming te vragen voor het gebruik van cookies.
Lees hier over ons cookiebeleid en klik op OK om akkoord te gaan
OK