Van Vliet wordt lector Crossmedia Content

Nieuws | de redactie
12 februari 2007 | Harry van Vliet (1962) is benoemd tot lector Crossmedia Content: Beleid en businessmodellen nieuwe media aan de HU. Van Vliet is van huis uit zowel psycholoog als film- en televisiewetenschapper en zal het lectoraat combineren met zijn huidige werk als senior onderzoeker en business developer bij het in Enschede gevestigde Telematica Instituut.

 

Onderzoek naar nieuwe media
Het lectoraat Beleid en businessmodellen nieuwe media heeft als doelstelling het onderzoeken van de technologische en commerciële mogelijkheden van nieuwe media en het daadwerkelijk ontwikkelen van nieuwe mediatoepassingen en businessmodellen. Het onderzoek richt zich vooral op compleet nieuwe media die nog niet volledig zijn uitgekristalliseerd (Web 2.0, interactieve televisie) en op vragen rondom specifieke doelgroepmedia (user generated content, social networking).

Van Vliet werkte eerder als business consultant bij o.a. Reed Elsevier en het Ministerie van Defensie. Hij studeerde Psychologie, Film- en Televisiewetenschap in Utrecht (1981-1986) en promoveerde in 1991 aan de faculteit Letteren van de Universiteit Utrecht.

Over het lectoraat Beleid en businessmodellen nieuwe media
Het lectoraat Beleid en businessmodellen nieuwe media is een van de vier deellectoraten binnen het onderzoeksprogramma Crossmedia Content. De andere drie deellectoraten houden zich bezig met de toekomst van onderzoeksjournalistiek, het uitgeven van kranten in een multimediaal tijdperk en de invloed van digitalisering op bestaande massamedia.

Het lectoraat Beleid en businessmodellen nieuwe media onderzoekt de aard en gevolgen van de veranderingen in de waardeketen rondom contentcreatie en ontwikkelt innovatieve oplossingen voor het onderwijs en de beroepspraktijk om met deze veranderingen om te kunnen gaan. Nieuwe media-inhoud beperkt zich steeds minder vaak tot één communicatiekanaal. Het aantal kanalen en contentgenres ontwikkelt zich momenteel in zo’n hoog tempo dat de verschillende aanbieders vaak niet weten welke oplossing het beste is en welk veranderingstraject doorlopen moet worden voordat de nieuwe technieken en businessmodellen succesvol zijn geïmplementeerd. 


«
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief
ScienceGuide is bij wet verplicht je toestemming te vragen voor het gebruik van cookies.
Lees hier over ons cookiebeleid en klik op OK om akkoord te gaan
OK