Fontys eigenaar van Second Life eiland

Nieuws | de redactie
6 maart 2007 | Jonge mensen hebben communicatie via Internet aanvaard als vanzelfsprekendheid. Het kiezen voor een virtuele leeromgeving is voor hen interessant wanneer de vorm beantwoordt aan hun belevingswereld, waarin ze communicerend gebruik kunnen maken van de computer. De inhoud en interactie bieden hen een sfeer waarin ze als in een game, kennis en kunde tot ontwikkeling kunnen brengen. Ze krijgen de gelegenheid om mee te bouwen aan de omgeving terwijl ze ook inhoudelijk aan het werk zijn. Inhoud, vorm, interactie en motivatie zijn voortdurend van invloed op elkaar.
De virtuele campus van Fontys hogescholen is bedoeld om studenten te laten leren en te laten samenwerken in een online virtuele driedimensionale wereld. Een 3D-wereld waar verschillende elektronische leeromgevingen geïntegreerd kunnen worden en waar het mogelijk is om via video- en audioconferencing of chat te communiceren.



Doordat je in een 3D-omgeving diepte kunt zien op een plat vlak, ontstaat het gevoel dat je ergens deel vanuit maakt in plaats van dat je ergens naar kijkt. In ‘de virtuele campus’ kun je elkaar zien tijdens het leren, van én met elkaar leren, netwerken opbouwen en je eigen leerpaden inrichten.


Doelstellingen die de virtuele campus beogen zijn:

– Een interactieve online leeromgeving voor het hoger beroepsonderwijs in een bestaande 3D-wereld (Second Life) creëren.

– Het huidige onderwijs voorbereiden op de ‘nieuwe’ generatie studenten en het onderwijs aan laten sluiten op hun belevingswereld.

– Onderwijs inrichten op de individuele creativiteit/leerpaden van de studenten.

– Een ‘digitale hangplek’ creëren waar ‘spelend leren’ mogelijk is en waar studenten kunnen samenwerken en van elkaar kunnen leren.

– De mogelijkheden en de kansen van de inzet en het gebruik van een virtuele driedimensionale wereld zowel in technische als onderwijskundige zin onderzoeken.

Afbeelding van PTH in Second Life Afbeelding van PTH in Second Life 2

PTH Eindhoven heeft grond gekocht in Second Life waar de campus wordt ingericht. Studenten kunnen in hun eigen tempo, tijd en plaats onafhankelijk leren, informatie verzamelen en (samen) werken aan hun competenties. Het gebied naast de school kunnen de studenten gebruiken als ‘bouwplaats’ voor hun leerdoelen.

Ook interesse om de eerste stap in de virtuele wereld te zetten en op zoek naar nieuwe manieren om onderwijs vorm te geven en onderzoek te verrichten, mail dan naar: teameducatievedienstverlening@fontys.nl.