Werk in beeld
Changing Faces is een Europees samenwerkingsproject tussen universiteiten en kunstinstellingen, gesteund door Culture 2000-middelen van de Europese Unie. De partners van 2007 zijn de Universiteit van Sunderland (Groot-Brittannië), Universiteit van Jyväskylä (Finland), Museum Folkwang (Duitsland), Dom Fotografie (Slovakije) en de Faculteit der Kunsten van de Universiteit Leiden / Masters in Photographic Studies. Binnen dit kader wordt per jaar een opdracht verstrekt aan zes Europese fotografen. De resultaten van de opdrachten worden ieder jaar in een ander land tentoongesteld en begeleid door een publicatie. Dit jaar is het de beurt aan Nederland.
De fotografen hebben het thema WORK zeer verschillend benaderd. Vincent Debanne (Frankrijk, opdracht in Slovakije) brengt de moderne zware- en de vrije tijdsindustrie samen in beelden. Pas op het tweede gezicht blijken deze gemanipuleerd te zijn: de wereld van robuuste bosarbeiders gaat naadloos over in die van de glijbanen van een tropisch zwemparadijs. Ulrich Gebert (Duitsland, opdracht in Spanje) maakt reeksen beelden die focusen op het lot van legale en illegale arbeiders in de sinaasappelteelt rond Valencia. Pastorale beelden van boomgaarden worden afgewisseld met nachtelijke scenes van postende, voornamelijk Afrikaanse dagloners en van de busjes die ze naar de velden vervoeren. Tomoko Yoneda (Groot- Brittannië, opdracht in Italië) werkte in het Italiaanse Sesto San Giovanni, voorstad van Milaan, ooit een centrum van zware industrie en een communistisch bolwerk. Nu staan de fabrieken leeg. Yoneda legt de laatste sporen van dit verleden vast.
Niet de breuk maar juist de continuïteit van heden en verleden staat centraal in het werk van Luigi Gariglio (Italië, opdracht in Finland). Hij richt zich op familiebedrijven die in de regio waar hij werkzaam was, nog altijd zeer sterk vertegenwoordigd zijn. Hij combineert portretten van de jongste generatie van het familiemanagement met reproducties van de oorspronkelijke oprichters en situeert deze niet in de fabriek, maar midden in de overweldigende Finse natuur. Tuomo Manninen (Finland, opdracht in Frankrijk) maakt groepsportretten in Parijs: werknemers in een apotheek, afficheplaatsers op straat en de politie op rolschaatsen. Hij baseerde zich daarbij op beschrijvingen en afbeeldingen van beroepen uit het Parijs van de veertiende eeuw.
Xavier Ribas (Spanje, opdracht in Nederland) is gefascineerd door de anonimiteit en uitwisselbaarheid die (delen van) de ‘corporate world’ -om uiteenlopende redenen- op prijs lijken te stellen. De ‘non- spaces’ die kantoorgebouwen in Hoofddorp en de campus-achtige omgeving daaromheen vertegenwoordigen, zijn een verpletterende illustratie daarvan. Daarnaast maakte hij een video-installatie met beelden van Agriport, een gigantisch high-tech kassencomplex in aanleg, dat de Wieringermeer na zeventig jaar nieuw leven moet inblazen.
Na sluiting van de tentoonstelling zal deze gaan reizen naar Valencia, Spanje; Liptovsky Mulas, Slovakije en Essen, Duitsland.
Bij de tentoonstelling verschijnt een Engelstalig boek, uitgegeven door Veenman Publishers.
Opening: donderdag 22 maart, 17.00 uur in Scheltema.
De Lakenhal in Scheltema
Marktsteeg 1, Hoek Oude Singel, Leiden
Open di t.m. zo van 12.00 tot 17.00 uur
Toegang tentoonstelling gratis
Meest Gelezen
PVV de grootste partij: grote gevolgen voor hoger onderwijs
‘Verplicht Nederlandstalig hoger onderwijs raakt ook Nederlandse studenten’
Duitsland wil het hoger onderwijs en de wetenschap verder internationaliseren
CDA en NSC botsen over internationale studenten
‘Toekomstige minister, geef docenten ruimte voor onderwijsinnovatie’
