Een pervers effect van rankings op wiskundeonderwijs
Volgens de Royal Society raden Engelse scholen ‘zwakkere’ leerlingen van boven de 16 jaar af om wiskunde te kiezen, omdat tegenvallende resultaten ook de school zelf in de rankings kan treffen. “Increasingly, universities are mounting remedial sessions for incoming science undergraduates because their maths skills are so limited, with many having stopped formal lessons in mathematics two years earlier at the GCSE level”, zo zegt topman Richard Peke van het Genootschap.
“This contrasts starkly with countries like China in which mathematics is seen as integral to the sciences and to the nation’s economy, and is taught to all up to the age of 18. There, the concept of remedial courses at university would be inconceivable.”
Ter vergelijking heeft de Royal Society ook twee vragen beschikbaar gesteld die aankomende bètastudenten in China en Engeland moeten beantwoorden. U vindt die vragen hier.
Meest Gelezen
“Ik zal niet de meest populaire onderwijsminister zijn”
Masterstudenten in het hbo worstelen met academisch schrijven en onderzoek
“Langstudeerboete raakt kern van hoger onderwijs”
CvB Erasmus Universiteit weigert tweetalig te vergaderen met medezeggenschap
Nederlands hoger onderwijs “negatieve uitschieter” op kansengelijkheid, toont OESO-rapport