Een pervers effect van rankings op wiskundeonderwijs
Volgens de Royal Society raden Engelse scholen ‘zwakkere’ leerlingen van boven de 16 jaar af om wiskunde te kiezen, omdat tegenvallende resultaten ook de school zelf in de rankings kan treffen. “Increasingly, universities are mounting remedial sessions for incoming science undergraduates because their maths skills are so limited, with many having stopped formal lessons in mathematics two years earlier at the GCSE level”, zo zegt topman Richard Peke van het Genootschap.
“This contrasts starkly with countries like China in which mathematics is seen as integral to the sciences and to the nation’s economy, and is taught to all up to the age of 18. There, the concept of remedial courses at university would be inconceivable.”
Ter vergelijking heeft de Royal Society ook twee vragen beschikbaar gesteld die aankomende bètastudenten in China en Engeland moeten beantwoorden. U vindt die vragen hier.
Meest Gelezen
Vrouwen houden universiteit draaiende, maar krijgen daarvoor geen waardering
Wederom intimidatie van journalisten door universiteit, nu in Delft
‘Burgerschapsonderwijs moet ook verplicht worden in hbo en wo’
Raad van State: laat taaltoets nog niet gelden voor hbo-opleidingen
Hbo-docent wil wel rolmodel zijn, maar niet eigen moreel kompas opdringen