Ranking pervers effect op wiskundeonderwijs
Volgens de Royal Society raden Engelse scholen ‘zwakkere’ leerlingen van boven de 16 jaar af om wiskunde te kiezen, omdat tegenvallende resultaten ook de school zelf in de rankings kan treffen. “Increasingly, universities are mounting remedial sessions for incoming science undergraduates because their maths skills are so limited, with many having stopped formal lessons in mathematics two years earlier at the GCSE level”, zo zegt topman Richard Peke van het Genootschap.
“This contrasts starkly with countries like China in which mathematics is seen as integral to the sciences and to the nation’s economy, and is taught to all up to the age of 18. There, the concept of remedial courses at university would be inconceivable.”
Ter vergelijking heeft de Royal Society ook twee vragen beschikbaar gesteld die aankomende bètastudenten in China en Engeland moeten beantwoorden. U vindt die vragen hier.
Meest Gelezen
Bekostiging per student in het hbo en wo gaat dalen
NS onderzoekt financiële prikkels om studenten uit de spits te weren
De student als consument maakt vrouwelijke docenten extra kwetsbaar
Fel debat over internationalisering tekent zich af in hoger onderwijs
VVD ruilt kennisgeld Groeifonds in voor fossiel belastingvoordeel
