Nieuwe kijk op innovatie
Nederland loopt achter in de groei van de productiviteit vergeleken met omringende Europese landen. Maar die groei kan worden gestimuleerd door een optimale verhouding tussen innovatie en concurrentie, stelt Erik Brouwer, de nieuwe UvT-hoogleraar Mededinging en innovatie. De afgelopen 50 jaar is de Nederlandse productiviteitsgroei gemiddeld afgenomen. Volgens Brouwer is een belangrijke factor daarbij over het hoofd gezien: het verband tussen innovatie en concurrentie. De wisselwerking tussen die twee factoren, hun wederzijdse stimulering en de invloed daarvan op de productiviteitsgroei is nog onvoldoende wetenschappelijk bewezen.
Brouwer en zijn collega’s van UvT ontwikkelen een model dat het verband tussen innovatie, concurrentie en productiviteitsgroei voor Nederland in kaart brengt. Daarvoor gebruiken ze nieuwe indicatoren voor de concurrentiegraad en het niveau van innovatie. Een voorbeeld: in plaats van traditionele indicatoren voor innovatie als Research & Development en patenten, wordt gekeken naar innovatie-uitgaven en omzet uit nieuwe producten.
Met behulp het nieuwe model wordt onder meer de vraag beantwoord wat de optimale concurrentiegraad voor bepaalde sectoren is. Te veel concurrentie in een sector kan namelijk slecht zijn voor de innovatie en te veel innovatie is ook niet goed: Microsoft is bijvoorbeeld zo innovatief dat het bedrijf monopolist is geworden. Een andere onderzoeksvraag is of in competitieve sectoren de grote gevestigde bedrijven de innovatieve bedrijven zijn, en in minder competitieve sectoren juist kleine nieuwkomers. Maar de hamvraag blijft of innovatie en concurrentie het Nederlandse probleem van lage productiviteitsgroei kunnen oplossen. Met zijn onderzoeksresultaten verwacht Brouwer het bedrijfsleven en beleidsmakers handvatten te kunnen geven voor beter onderbouwd beleid.
Meest Gelezen
Masterstudenten in het hbo worstelen met academisch schrijven en onderzoek
“Ik zal niet de meest populaire onderwijsminister zijn”
“Langstudeerboete raakt kern van hoger onderwijs”
CvB Erasmus Universiteit weigert tweetalig te vergaderen met medezeggenschap
Nederlands hoger onderwijs “negatieve uitschieter” op kansengelijkheid, toont OESO-rapport