Onderwijsmanagement
“Als u op een succesvolle manier leiding wilt geven aan professionals in het onderwijs, dan moet u waardering hebben voor hun vak en de uitvoering daarvan faciliteren. Dat betekent meer sturen op de collectieve ambitie en minder op basis van planning en control.
Het betekent ook: durven functioneren als hitteschild voor de bureaucratische ruis van ‘boven’, waarbij ‘boven’ zowel de schoolleider, het bovenschoolse management, de Raad van Bestuur van de vereniging als het ministerie kan zijn.
De succesvolle moderne onderwijsorganisatie kenmerkt zich door een platte structuur en een open taakgerichte samenwerkingscultuur, waar docenten door de toepassing van T-profielen en meester-gezel relaties state-of-the-art blijven in hun vak.
Heeft de onderwijsmanager het vak niet gestudeerd of is hij of zij zelf nooit als docent op de vloer werkzaam geweest, dan wordt het lastig om leiding te geven. Professionals hebben nu eenmaal meer respect voor iemand die uit het vak afkomstig is dan voor mensen die zoiets vaags als ‘management’ gestudeerd hebben.
Er zijn routinematig werkende en innoverende professionals, cosmopolitisch en lokaal ingestelde professionals, jonge high potentials, productietijgers en oude meesters. Ieder van hen vereist een andere managementstijl. Leidinggeven aan professionals betekent dus ook: durven differentiëren, want niets is zo ongelijk als de gelijke behandeling van ongelijken”.
De collegereeks wordt georganiseerd door Focus Conferences. Meer informatie over de conferentie vindt u hier.
Meest Gelezen
De student als consument maakt vrouwelijke docenten extra kwetsbaar
Bekostiging per student in het hbo en wo gaat dalen
Dijkgraaf wil zijn waaier doortrekken naar het onderzoek in het hbo en mbo
Fel debat over internationalisering tekent zich af in hoger onderwijs
VVD ruilt kennisgeld Groeifonds in voor fossiel belastingvoordeel
