Overvloed dwingt tot ander communiceren

Nieuws | de redactie
21 mei 2007 | Traditionele uitgeverstaken blijven altijd bestaan, betoogt dr. Joost Kircz, lector Elektronisch Uitgeven, aan de HvA. Kircz spreekt zijn openbare les woensdag uit. Elektronisch uitgeven omvat het hele proces van creatie tot consumptie van menselijke communicatie en daarom, aldus de nieuwe lector, wordt elke communicatieve uiting gevormd door de sociale omstandigheden en de technische mogelijkheden.

 In een elektronische omgeving bestaan gesproken woord, beeld, geschreven tekst en geluid naast elkaar, maar ze kunnen ook vervloeien. Bovendien kan elektronische informatie altijd blijven bestaan en dus altijd hergebruikt en meervoudig gebruikt worden. Kircz: ‘De overvloed dwingt ons tot een heldere duiding van wat we communiceren. Als wij iets willen vinden, dan moeten we weten wat en waar we moeten zoeken. Als we iets willen mededelen dan moeten we rekening houden met onverwachte luisteraars en lezers. In een elektronische omgeving blijven de traditionele uitgeverstaken zoals verzamelen, redigeren, certificeren en valideren en vermarkten bestaan. Maar met de vorm en de structuur van de informatie verandert de vorm van het uitgeven mee.’

Joost Kircz studeerde aan de Universiteit van Amsterdam en promoveerde op een natuurkundig onderwerp. Na een periode als onderzoeker aan de Universiteit Utrecht werkte hij lange tijd als uitgever bij Elsevier Science. Sinds 1992 is hij ook gastonderzoeker aan de UvA, thans bij het Informatica Instituut. In 1998 startte hij zijn eigen bedrijf, Kircz Research Amsterdam (KRA), een onafhankelijk onderzoeks- en adviesbureau voor kennisintensieve bedrijven. Vanaf 1 juli 2006 is hij daarnaast lector Elektronisch uitgeven aan de HvA.


«
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief
ScienceGuide is bij wet verplicht je toestemming te vragen voor het gebruik van cookies.
Lees hier over ons cookiebeleid en klik op OK om akkoord te gaan
OK