Overvloed dwingt tot ander communiceren
In een elektronische omgeving bestaan gesproken woord, beeld, geschreven tekst en geluid naast elkaar, maar ze kunnen ook vervloeien. Bovendien kan elektronische informatie altijd blijven bestaan en dus altijd hergebruikt en meervoudig gebruikt worden. Kircz: ‘De overvloed dwingt ons tot een heldere duiding van wat we communiceren. Als wij iets willen vinden, dan moeten we weten wat en waar we moeten zoeken. Als we iets willen mededelen dan moeten we rekening houden met onverwachte luisteraars en lezers. In een elektronische omgeving blijven de traditionele uitgeverstaken zoals verzamelen, redigeren, certificeren en valideren en vermarkten bestaan. Maar met de vorm en de structuur van de informatie verandert de vorm van het uitgeven mee.’
Joost Kircz studeerde aan de Universiteit van Amsterdam en promoveerde op een natuurkundig onderwerp. Na een periode als onderzoeker aan de Universiteit Utrecht werkte hij lange tijd als uitgever bij Elsevier Science. Sinds 1992 is hij ook gastonderzoeker aan de UvA, thans bij het Informatica Instituut. In 1998 startte hij zijn eigen bedrijf, Kircz Research Amsterdam (KRA), een onafhankelijk onderzoeks- en adviesbureau voor kennisintensieve bedrijven. Vanaf 1 juli 2006 is hij daarnaast lector Elektronisch uitgeven aan de HvA.
Meest Gelezen
Vrouwen houden universiteit draaiende, maar krijgen daarvoor geen waardering
Wederom intimidatie van journalisten door universiteit, nu in Delft
‘Burgerschapsonderwijs moet ook verplicht worden in hbo en wo’
Raad van State: laat taaltoets nog niet gelden voor hbo-opleidingen
Hbo-docent wil wel rolmodel zijn, maar niet eigen moreel kompas opdringen