Hypes en rouwcurves
Nieuws | de redactie
27 juni 2007 | Mensen houden van hypes. Zij houden van spiegeltjes en kraaltjes, sprankelende ideeën, gouden ingevingen en luchtkastelen. Zeker in sectoren waar met hardnekkige problemen geworsteld wordt, hebben mensen telkens weer de optimistische neiging om in mooie woorden en quick fixes te geloven. Dat verklaart het voortdurend oplaaien en teloorgaan van briljante ingevingen in de onderwijs- en managementliteratuur. In een bibliotheek waar de boeken op chronologische volgorde staan, zie je de hypes aan je voorbijtrekken als golven op zee: eerst kaizen en total quality management, dan competentiegericht onderwijs en het Nieuwe Leren. Paul Bezembinder, de secretaris van BON, ziet dan ook een analogie.
In de sociologie zijn dergelijke hypes, met name door Abrahamson, nauwkeurig onderzocht. Zij blijken
Alleen de koppen lezen, maar de informatie missen? Voor € 85, - per jaar krijgt u onbeperkt toegang tot het platform en ontvangt u iedere week een nieuwsbrief!
Het is mogelijk dat de organisatie waaraan u bent verbonden, een collectief abonnement heeft.
Hier kunt u zien of uw werkgever al een collectief abonnement heeft. In dat geval kunt u zich kosteloos registeren.
Al individueel abonnee? Klik hier voor login. Geen abonnee? Abonneer nu
Hier kunt u zien of uw werkgever al een collectief abonnement heeft. In dat geval kunt u zich kosteloos registeren.
Al individueel abonnee? Klik hier voor login. Geen abonnee? Abonneer nu