‘Kabinet moet OESO-review serieus nemen’
“Te weinig volwassenen leren verder, in vergelijking met andere landen scoort Nederland dramatisch. Landen als Zweden en Verenigd Koningrijk scoren het dubbele van het OESO-gemiddelde. En dat is niet omdat Nederland al een hoog opgeleide bevolking heeft. Het belang van een leven lang leren voor het individu en de samenleving is onomstreden, maar er gebeurt te weinig. Ook in het vorige week gepresenteerde beleidsprogramma rept de regering met geen woord over leven lang leren als middel om de participatie te verhogen.”
Om een kennismaatschappij te zijn en te blijven, moet snel ingegrepen worden, zo is zijn pleidooi. Werkgevers, werknemers én overheden moeten hun verantwoordelijkheid nemen én het onderwijsveld moet zich vernieuwen. “Sociale partners en het onderwijs lijken zich daarvan al bewust, nu de regering nog. Het kabinet moet opdracht geven voor een nationaal actieplan.” Bovens zegt dit bij de opening van het academisch jaar van de OU. Omdat men op elke dag van het jaar daar een studie kan beginnent, wordt in 2007 het academisch jaar symbolisch op de langste dag van het jaar geopend.