Mechanische zeebenen
De Ampelmann is in 2002 bedacht en gepatenteerd door een team van Delftse onderzoekers, onder leiding van de toenmalige promovendus dr.ir. Jan van der Tempel. De techniek van het platform is geleend van de zes hydraulische cilinders die worden gebruikt om bewegingen na te bootsen in vliegsimulators. Het platform blijft stilstaan door de bewegingen van het schip waarop het staat te meten en onmiddellijk te compenseren door de lengte van de zes cilinders aan te passen. Vanaf dit stilstaande dek kunnen onderhoudsmonteurs via een loopbrug veilig overstappen naar windmolens op zee, zelfs bij hoge golven.
De Ampelmann is in eerste instantie als schaalmodel ontwikkeld en getest. Nu is ook het prototype op ware grootte klaar. Dit platform is 5 x 5,5 x 5,6 meter groot en heeft een cilinderslag van 2 meter. Dit prototype is bij de TU Delft ontworpen en op de werf van Heerema Fabrication in elkaar gezet. Het wordt in juni in de Rotterdamse haven getest op een duwbak van de firma Smit. In de zomer van 2007 wordt de Ampelmann getest op de Noordzee, waar mensen van het schip gaan oversteken naar een vaste offshore constructie.
De Ampelmann is een project van de TU Delft dat financieel wordt ondersteund door EZ, een groot aantal Nederlandse bedrijven en incubator YES!Delft van de universiteit en de gemeente. Het concept wordt na de testfase op de markt gebracht door een Delftse spin-off: The Ampelmann Company. De presentatie vindt plaats om 14.00 in de Kolk, Rijn-Schiekanaal, ter hoogte van de passantenhaven Hooikade in Delft en wordt om 13.00 voorafgegaan door een perspresentatie in het incubator gebouw van YES!Delft, Rotterdamseweg 145, Delft.
Meest Gelezen
Masterstudenten in het hbo worstelen met academisch schrijven en onderzoek
“Ik zal niet de meest populaire onderwijsminister zijn”
“Langstudeerboete raakt kern van hoger onderwijs”
CvB Erasmus Universiteit weigert tweetalig te vergaderen met medezeggenschap
Nederlands hoger onderwijs “negatieve uitschieter” op kansengelijkheid, toont OESO-rapport