Vrouwen in Rome
Hoewel stedelijke magistraturen en het lidmaatschap van de stadsraad in de Romeinse wereld voorbehouden waren aan mannen, verraden de talloze openbare standbeelden en inscripties voor vrouwen een opmerkelijke deelname van Romeinse vrouwen aan het sociale en publieke leven van deze steden. Als priesteressen, weldoensters of stadspatronessen maakten sommige vrouwen zich zo verdienstelijk voor hun stad, dat de stadsraad hen op een openbare plaats eerde met een standbeeld en inscriptie. Maar ook richtten vrouwen zelf (soms in groepsverband) voor anderen openbare standbeelden op, waarbij zij niet alleen de naam van de geëerde, maar ook hun eigen naam op de begeleidende inscriptie vermeldden.
De inscripties, standbeelden en andere monumenten opgericht door en voor vrouwen in de steden van Italië en de westelijke provincies worden in hun onderlinge samenhang bestudeerd om de publieke personae van de vrouwen en hun deelname aan stedelijke ‘netwerken’ en organisaties te kunnen vaststellen. Hemelrijk beoogt met haar onderzoek een bijdrage te leveren aan de geschiedenis van de Romeinse steden en een nieuwe visie te bieden op de sociale en publieke rol van vrouwen hierin.
Hemelrijk is sinds 2002 senior docent-onderzoeker aan het Instituut Geschiedenis van de Universiteit Utrecht. Daarnaast is ze hoofdredacteur en voorzitter van de redactie van het tijdschrift Lampas en plaatsvervangend lid van de Wetenschappelijke Adviesraad (WAR) van het Koninklijk Nederlands Instituut te Rome. Eerder werkte zij onder meer als docent Oude Geschiedenis aan de Universiteit Leiden en aan de Vrije Universiteit van Amsterdam, en als docent Oude Geschiedenis, Archeologie en Europakunde aan de Haagse Hogeschool. Zij promoveerde aan de Radboud Universiteit (Nijmegen) op het proefschrift Matrona docta. Educated women in the Roman élite from Cornelia to Julia Domna .
Meest Gelezen
Masterstudenten in het hbo worstelen met academisch schrijven en onderzoek
“Ik zal niet de meest populaire onderwijsminister zijn”
“Langstudeerboete raakt kern van hoger onderwijs”
CvB Erasmus Universiteit weigert tweetalig te vergaderen met medezeggenschap
Taal- en rekentoetsen hebben lerarentekort vergroot maar kwaliteit pabo niet verbeterd