Chinese CEO´s staan meer open voor kritiek

Nieuws | de redactie
31 juli 2007 |

Chinese leiders staan veel meer open voor kritiek dan hun westerse collega’s. Aziatische CEO’s onderscheiden zich nog meer, omdat zij vraagtekens bij hun overtuigingen en eigen bekwaamheid durven
te zetten. Een groot sociaal verantwoordelijkheidsgevoel, verfijnde onderhandelingstechnieken en het streven naar harmonie op de lange termijn, zijn de drie kwaliteiten waar de westerse bedrijfstop nog iets van kan leren, zegt Hay Group in haar studie ‘East meets West’.

Volgens de onderzoekers zijn excellerende Chinese managers – anders dan hun westerse collega’s – bereid om hun drijfveren en bekwaamheid kritisch te bekijken, ook wanneer dit ten koste gaat van hun eigen baan. “Chinese CEO’s zoeken dus niet alleen naar mogelijkheden om de organisatie, maar ook om zichzelf te verbeteren,” zegt Madeline Dessing, consultant bij Hay Group. “De gewilligheid om deel te nemen aan activiteiten om hun vaardigheiden te ontwikkelen ter verbetering van de toekomstverwachting van hun organisatie, is dan ook groot. Misschien vindt een westerse manager het spannend om met de billen bloot te gaan, maar in China is dit een deugd.”

Sociale verantwoordelijkheid
Bovendien is een succesvolle Chinese leider het toonbeeld van sociale verantwoordelijkheid. De bedrijfscultuur staat voor hem in directe relatie tot de persoonlijkheid van de baas. “Een Chinese CEO wijdt zijn zakelijke succes geheel aan zijn gevoel voor moraal of sociale verantwoordelijkheid,” aldus Dessing. “Dit zal geruststellend zijn voor hebben over de standaard van ‘corporate governance’ die in China wordt gehanteerd.”  Succesvolle Chinese zakelijke leiders hebben bovendien een typische en verfijnde manier van onderhandelen binnen complexe relaties. Zo streven ze altijd naar harmonieuze zakenrelaties. “Ze weten het zó te spelen dat iedereen aan de tafel denkt dat híj gewonnen heeft. Wanneer je het hebt over lange termijnrelaties, dan is je gelijkhalen van ondergeschikt belang,” licht Dessing toe.

De Chinese Muur
Chinese organisaties oogsten veel succes, ook internationaal. Om in de globalisatie te kunnen blijven concurreren, zullen Chinese organisaties echter meer moeten innoveren. De CEO’s richten zich volgens de onderzoekers nu te veel op (kosten)efficiëntie. “Aziatische bedrijven hebben door de jaren heen bewezen zich perfect aan te kunnen passen. Maar nu de marges op de productie steeds kleiner worden, zijn productdifferentiatie en sociale innovatie steeds belangrijker. De combinatie van hun sterke verantwoordelijkheidsgevoel en aanpassingvermogen kan hierin voor een doorbraak zorgen.”

Net als in de rest van de wereld heerst er in China ook een tekort aan talent. Er is daarbij in China momenteel te weinig aandacht voor het opleiden en ontwikkelen van managers, zegt Hay Group. Slechts zes van de 37 CEO’s in het onderzoek lieten weten hier iets aan te doen, van wie slechts drie een succes kon melden. Daarnaast schort het nog aan hun leiderschapstijl. Een meer participatieve en visionaire leiderschapstijl is nodig om het teamgevoel binnen Chinese organisaties te versterken.




«
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief
ScienceGuide is bij wet verplicht je toestemming te vragen voor het gebruik van cookies.
Lees hier over ons cookiebeleid en klik op OK om akkoord te gaan
OK