Klagen, vragen of zelf dragen?
Robbert Dijkgraaf gebruikte een deel van zijn Spinozapremie om het rekenonderwijs aan Amsterdamse basisscholen te stimuleren. Onderwijskundige Pieter Boerman (Platform Bèta Techniek) vindt dat een uitstekend voorbeeld van hoe HO-instellingen ervoor kunnen zorgen dat ze enthousiaste studenten krijgen.
Het geklaag over het onderwijsniveau in Nederland is de laatste jaren niet van de lucht. Universiteiten klagen uitbundig, we zien veel ingezonden brieven van hoogleraren, gewone docenten en studenten, bestuurders over wat er mis in onderwijzend Nederland. Het aantal uren wiskunde in het voortgezet onderwijs loopt achteruit, spellen lukt al niet meer en wat moeten we toch met al dat nieuwe leren? Gegeven de breedte en grote betrokkenheid van de discussie lijkt er werkelijk iets aan de hand te zijn. Het is toch opvallend dat de vereniging Beter Onderwijs Nederland zonder enige overheidssubsidie zo veel discussie los krijgt. Dat zal menig lobbyclub toch jaloers maken.
De column Klagen, vragen of zelf dragen? van Pieter Boerman leest u hier. Deze column is ook verschenen in het onlangs verschenen boek Onderwijs in de kennissamenleving van uitgeverij Aksant.
Meest Gelezen
Vrouwen houden universiteit draaiende, maar krijgen daarvoor geen waardering
Wederom intimidatie van journalisten door universiteit, nu in Delft
Hbo-docent wil wel rolmodel zijn, maar niet eigen moreel kompas opdringen
‘Burgerschapsonderwijs moet ook verplicht worden in hbo en wo’
Raad van State: laat taaltoets nog niet gelden voor hbo-opleidingen