Klagen, vragen of zelf dragen?

Nieuws | de redactie
11 juli 2007 |

Robbert Dijkgraaf gebruikte een deel van zijn Spinozapremie om het rekenonderwijs aan Amsterdamse basisscholen te stimuleren. Onderwijskundige Pieter Boerman (Platform Bèta Techniek) vindt dat een uitstekend voorbeeld van hoe HO-instellingen ervoor kunnen zorgen dat ze enthousiaste studenten krijgen.

Het geklaag over het onderwijsniveau in Nederland is de laatste jaren niet van de lucht. Universiteiten klagen uitbundig, we zien veel ingezonden brieven van hoogleraren, gewone docenten en studenten, bestuurders over wat er mis in onderwijzend Nederland. Het aantal uren wiskunde in het voortgezet onderwijs loopt achteruit, spellen lukt al niet meer en wat moeten we toch met al dat nieuwe leren? Gegeven de breedte en grote betrokkenheid van de discussie lijkt er werkelijk iets aan de hand te zijn. Het is toch opvallend dat de vereniging Beter Onderwijs Nederland zonder enige overheidssubsidie zo veel discussie los krijgt. Dat zal menig lobbyclub toch jaloers maken.

De column Klagen, vragen of zelf dragen? van Pieter Boerman leest u hier. Deze column is ook verschenen in het onlangs verschenen boek Onderwijs in de kennissamenleving van uitgeverij Aksant.


«
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief
ScienceGuide is bij wet verplicht je toestemming te vragen voor het gebruik van cookies.
Lees hier over ons cookiebeleid en klik op OK om akkoord te gaan
OK