Klagen, vragen of zelf dragen?
Robbert Dijkgraaf gebruikte een deel van zijn Spinozapremie om het rekenonderwijs aan Amsterdamse basisscholen te stimuleren. Onderwijskundige Pieter Boerman (Platform Bèta Techniek) vindt dat een uitstekend voorbeeld van hoe HO-instellingen ervoor kunnen zorgen dat ze enthousiaste studenten krijgen.
Het geklaag over het onderwijsniveau in Nederland is de laatste jaren niet van de lucht. Universiteiten klagen uitbundig, we zien veel ingezonden brieven van hoogleraren, gewone docenten en studenten, bestuurders over wat er mis in onderwijzend Nederland. Het aantal uren wiskunde in het voortgezet onderwijs loopt achteruit, spellen lukt al niet meer en wat moeten we toch met al dat nieuwe leren? Gegeven de breedte en grote betrokkenheid van de discussie lijkt er werkelijk iets aan de hand te zijn. Het is toch opvallend dat de vereniging Beter Onderwijs Nederland zonder enige overheidssubsidie zo veel discussie los krijgt. Dat zal menig lobbyclub toch jaloers maken.
De column Klagen, vragen of zelf dragen? van Pieter Boerman leest u hier. Deze column is ook verschenen in het onlangs verschenen boek Onderwijs in de kennissamenleving van uitgeverij Aksant.
Meest Gelezen
Masterstudenten in het hbo worstelen met academisch schrijven en onderzoek
“Ik zal niet de meest populaire onderwijsminister zijn”
“Schade door aangekondigde langstudeerboete doet zich nu al voor”
Stop met studentevaluaties: ze bedreigen de academische vrijheid
“Langstudeerboete raakt kern van hoger onderwijs”