Ondernemers innoveren efficiënter maar minder dan gevestigde ondernemingen

Nieuws | de redactie
25 juli 2007 | Ondernemers worden vaak de motor van de innovatie genoemd. Maar wat dragen ondernemers nu echt bij? Vaak gaan onderzoekers en beleidsmakers ervan uit dat ondernemerschap op allerlei fronten belangrijke economische waarde heeft.

Deze aanname wordt meestal gebaseerd op (hoogstens) één of twee empirische studies. Maar of dat voldoende is om een dergelijke conclusie te kunnen trekken, valt te betwijfelen. Prof. dr. Mirjam van Praag van het Amsterdam Center for Entrepreneurship (ACE) van de Universiteit van Amsterdam heeft daarom al het hoogwaardige onderzoek over de waarde van ondernemers op het gebied van innovatie systematisch in kaart gebracht.

Het blijkt dat ondernemers in absolute zin minder innovaties ontwikkelen dan andere bedrijven. Ondernemende bedrijven besteden namelijk – gecorrigeerd voor hun kleinere omvang – minder geld aan Research & Development. Daarnaast produceren ze minder patenten en voegen ze minder nieuwe producten en technologieën toe aan de markt. Ondernemers innoveren daarentegen wel efficiënter en als zij een innovatie hebben dan is deze vaak van hogere kwaliteit. Ondernemers leveren ook een grotere bijdrage aan de commercialisering van innovaties, maar ze lopen achter in het gebruik van (andermans) innovaties in hun bedrijven. Ondernemers en niet-ondernemers leveren in termen van innovaties dus beiden een substantiële bijdrage aan de economie. Van Praag: ’De bijdrage van ondernemerschap aan innovatie ligt dus met name in het commercialiseren van kennis; ondernemers genereren meer omzet op basis van innovaties dan andere bedrijven. Hiermee leveren ondernemers een belangrijke, maar geen exclusieve bijdrage aan de innovatiekracht’.


«
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief
ScienceGuide is bij wet verplicht je toestemming te vragen voor het gebruik van cookies.
Lees hier over ons cookiebeleid en klik op OK om akkoord te gaan
OK