Terpstra: kennisbasis versterken

Nieuws | de redactie
31 augustus 2007 | Doekle Terpstra meent dat de invoering van het  competentiegerichte onderwijs in het hbo succesvol is geweest. Wel gaf hij toe dat de toegenomen aandacht voor vaardigheden hier en daar ten koste is gegaan van de aandacht voor kennis. Volgens Terpstra moet daar waar de balans teveel is doorgeslagen het evenwicht hersteld worden. Terpstra: “Dat gebeurt wel vaker in vernieuwingsprocessen. Vroeg of laat worden concepten aangepast aan veranderde omstandigheden”.



Dit zei de voorzitter van de HBO-raad bij de opening van het HvA-jaar. Terpstra had nog meer punten om de discussie over kwaliteit van het onderwijs levend te houden. Maar hij hamerde er wel op dat deze discussie op een inhoudelijke en constructieve manier gevoerd moet worden. “Daar wordt het onderwijs alleen maar beter van en dat is wat wij willen”, stelde Terpstra.

Zo ging hij nader in op zowel de rol van de docent als van de student in het onderwijsproces en op de organisatie van het onderwijs in het algemeen.

Kritisch nadenken over de kwaliteit van het onderwijs
Tenslotte riep Terpstra alle medewerkers in het hbo op zich pro-actief op te stellen: “Concluderend kunnen we stellen dat we een aantal jaren geleden de goede weg zijn ingeslagen. Maar we hebben ook nog veel werk te doen. Om de kwaliteit van het onderwijs op een hoger plan te trekken moeten we open staan voor kritiek en bereid zijn tot serieuze reflectie op onze eigen prestaties. Ik wil iedereen die in het hbo werkt daarom uitnodigen om kritisch na te denken over wat hij of zij zelf kan doen om de kwaliteit van het onderwijs te verbeteren”, aldus Terpstra.

De volledige toespraak vindt u hier.


«
Schrijf je in voor onze nieuwsbrief
ScienceGuide is bij wet verplicht je toestemming te vragen voor het gebruik van cookies.
Lees hier over ons cookiebeleid en klik op OK om akkoord te gaan
OK